Pro automobily je správné obutí extrémně důležité.
Novinky
Nedávno se platforma carVertical, zaměřená na historii automobilů, pokusila zjistit, jak se liší míra podvodů, tedy stáčení kilometrů v různých zemích. Společnost vypracovala studii na základě téměř 900 000 kontrol stavu najetých kilometrů automobilů od roku 2021, a to celkem ve 23 zemích Evropy i světa. Vyplynulo z ní poněkud překvapivé zjištění – v USA, Německu nebo Švýcarsku jsou na tom v daném ohledu hůře než v České republice.
Na základě dat se zdá, že nejběžnější je stáčení v Lotyšsku. Více než 24 procent vozidel, kontrolovaných přes carVertical v této konkrétní zemi, mělo změněné údaje tachometru. Toto číslo naznačuje, že každý čtvrtý lotyšský kupující ojetého auta si pořídí vozidlo, se kterým bylo nelegálně manipulováno.
Druhé místo s největším podílem podvodů s najetými kilometry patří Rumunsku. Každé páté ojeté auto nebo téměř 20 procent aut, kontrolovaných přes carVertical v Rumunsku, mělo dané problémy.
Ani v ostatních pobaltských státech to nevypadá dobře, třetí zemí s největším podílem nelegálního stáčení u ojetých aut je Estonsko a čtvrtá Litva. Rusko a Ukrajina také patří mezi země s vyšším procentem takovýchto vozidel.
Každé desáté ojeté auto, kontrolované carVertical v České republice je obětí podvodu.
Odborníci ÚAMK k tomu dodávají, že daný výsledek, pokud jde o ČR, je poněkud optimistický. Vždyť obecně udávaným číslem je v ČR 40 %. Takový je reálný podíl ojetých vozů se stočenými kilometry.
V každém případě nelze jinak, než označit stáčení kilometrů za takzvaný neviditelný zločin. Ano, slovo zločin je zcela na místě. Vždyť podle odborníků způsobuje jen v Evropě roční hospodářské škody ve výši přes 9 miliard eur.
Nejenže vozidla s pozměněným stavem tachometru vyžadují náročnější a nákladnější údržbu, ale může být také poměrně náročné je prodat za odhadní cenu nebo dokonce i pod ni. Podle expertů kupující přeplatí v případě auta se stočenými kilometry reálnou cenu až o 25 procent.
Opět musíme s povzdechem použít slova z písně – a léta běží. V daném případě hovoříme jen o jediném roce a přece je změna zásadní. Jestliže se vloni mezi finalisty Evropského auta roku dostalo jen jediné elektrické auto, letos to naopak bylo jediné se spalovacím motorem. Tudíž bylo vše dopředu dáno – musí vyhrát elektromobil. I stalo se: Evropským autem roku 2022 se stala Kia EV6.
Následovaly za ním další dvě vozidla do zástrčky: Renault Mégane E-Tech a Hyundai Ioniq 5. Doplňme, že souboj to byl velmi těsný. Vítěz dostal 279 bodů, Renault na druhé příčce 265 a na třetí se ocitl Hyundai, který je ve skutečnosti „bratrem“ Kii. A jak že dopadlo jediné auto se spalovacím agregátem? Peugeot 308 od porotců dostal 191 bodů.