Novinky

Test: Elektro kontra benzín

Test: Elektro kontra benzín

Dnes už asi nikdo nepochybuje o tom, že elektromobilita je drahá.

ÚAMK radí: 3 x co nedělat s automatem

ÚAMK radí: 3 x co nedělat s automatem

Je celá řada nových modelů, které už prostě nekoupíte v jiné verzi, než s automatickou převodovkou. Ti, kdo do takového vozu usedají s předchozí znalostí používání manuální převodovky, si sebou často přinášejí špatné návyky. Nebo majitelé automatů prostě nevědí, co jejich automatické převodovce vadí. O třech nesprávných zvycích, které mohou poškodit tento typ převodovky, vám nyní řekneme.

Vyřazování na N, tedy neutrál. Po pravdě řečeno už při jízdě s manuální převodovkou je sporné, zda vyřazováním při dojíždění k semaforu nebo z kopce skutečně ušetříte až tolik paliva. To spíše riskujete, že po sjezdu z kopce zařadíte nevhodný rychlostní stupeň a převodovce prostě ublížíte. V každém případě experti ÚAMK doporučují, když už, tak raději zařadit vyšší rychlost než nižší.

Tím jsme nastínili, jak i pro člověka není snadné zvolit správný rychlostní stupeň z neutrálu, co teprve pro automat! Takže, rozhodně nevyřazujte na N, když jedete z kopce.

Nezařazujte P ve svahu. Skutečně je tomu tak, poloha P, tedy parkovací poloha není určena k tomu, aby vůz s jeho hmotností bezpečně udržela ve svahu. P, tedy parkovací brzda, je ve skutečnosti jen malá západka v ozubeném kole. Už z toho je zjevné, že jde o risk, kdy se může strhnout a poškodit samotnou automatickou převodovku.    

Automat netahejte, netlačte. Jinak řečeno, automobily s automatickou převodovkou jsou například při vybití autobaterie bezbranné, a to co jsme znali z dávných časů – že vás někdo na laně roztáhl, nebo ochotní kolemjdoucí zatlačili, je z kategorie „bejvávalo“. Řada modelů bez elektrického proudu z baterie vůbec nenastartuje, a ty které by i mohly, poškodíte, jestliže budete chtít automat roztáhnout ne roztlačit. Prostě to nedějete. Dobíjecí kabely to jistí. 

EU: Od roku 2035 žádný „ropák“

EU: Od roku 2035 žádný „ropák“

Vůbec si nejsme jisti, že má být Česko na co hrdé, když za jeho podpory a předsednictví se EU shodla,

Rozpor: Chceme my, a co automobilky

Rozpor: Chceme my, a co automobilky

Automobilový průmysl má mnoho bolestí a patří mezi ně i fakt,

Auto? To je náš kamarád

Auto? To je náš kamarád

Definice toho, kdo je váš kamarád a kdo ne, není jednoduchá. Vážně?