Novinky

Dlužíš za pokuty? Jsi bez auta

Dlužíš za pokuty? Jsi bez auta

Jsme si vědomi toho, že titulek této zprávy zní jako nepěkná výhrůžka.

Největší automobilový trh? Opět čínský

Největší automobilový trh? Opět čínský

Jestliže se i průměrně znalého motoristy zeptáte – který automobilový trh

Stáčení: Nezákonné úpravy typické pro Východ

Stáčení: Nezákonné úpravy typické pro Východ

Nedávno se platforma carVertical, zaměřená na historii automobilů, pokusila zjistit, jak se liší míra podvodů, tedy stáčení kilometrů v různých zemích. Společnost vypracovala studii na základě téměř 900 000 kontrol stavu najetých kilometrů automobilů od roku 2021, a to celkem ve 23 zemích Evropy i světa. Vyplynulo z ní poněkud překvapivé zjištění – v USA, Německu nebo Švýcarsku jsou na tom v daném ohledu hůře než v České republice.

Na základě dat se zdá, že nejběžnější je stáčení v Lotyšsku. Více než 24 procent vozidel, kontrolovaných přes carVertical v této konkrétní zemi, mělo změněné údaje tachometru. Toto číslo naznačuje, že každý čtvrtý lotyšský kupující ojetého auta si pořídí vozidlo, se kterým bylo nelegálně manipulováno.

Druhé místo s největším podílem podvodů s najetými kilometry patří Rumunsku. Každé páté ojeté auto nebo téměř 20 procent aut, kontrolovaných přes carVertical v Rumunsku, mělo dané problémy.

Ani v ostatních pobaltských státech to nevypadá dobře, třetí zemí s největším podílem nelegálního stáčení u ojetých aut je Estonsko a čtvrtá Litva. Rusko a Ukrajina také patří mezi země s vyšším procentem takovýchto vozidel.

Každé desáté ojeté auto, kontrolované carVertical v České republice je obětí podvodu.

Odborníci ÚAMK k tomu dodávají, že daný výsledek, pokud jde o ČR, je poněkud optimistický. Vždyť obecně udávaným číslem je v ČR 40 %. Takový je reálný podíl ojetých vozů se stočenými kilometry.

V každém případě nelze jinak, než označit stáčení kilometrů za takzvaný neviditelný zločin. Ano, slovo zločin je zcela na místě. Vždyť podle odborníků způsobuje jen v Evropě roční hospodářské škody ve výši přes 9 miliard eur.

Nejenže vozidla s pozměněným stavem tachometru vyžadují náročnější a nákladnější údržbu, ale může být také poměrně náročné je prodat za odhadní cenu nebo dokonce i pod ni. Podle expertů kupující přeplatí v případě auta se stočenými kilometry reálnou cenu až o 25 procent.

 

Test: Jezdí motoristé na správných pneu?

Test: Jezdí motoristé na správných pneu?

Pro automobily je správné obutí extrémně důležité.

Čekání na nová auta

Čekání na nová auta

Seznam automobilek, které jsou reálně schopny dodat objednaný nový vůz