Novinky

Dálniční známky, kde je (ne)kupovat?

Dálniční známky, kde je (ne)kupovat?

Dovolené a letní prázdniny jsou zhruba ve své polovině, a právě na přelom července srpna plánuje zřejmě nejvíce lidí svoji dovolenou. Značná část jich přitom vyrazí svým vozem nejčastěji do těchto zemí: Chorvatska, Slovenska a Itálie. To je trojice nejvíce navštěvovaných míst během léta. Při cestě do každého z nich budete muset zakoupit nejméně jednu dálniční známku. Kde si ji obstarat?

Začněme novinkou, kterou je fakt, že od 1. srpna je možné si pořídit vedle klasické nalepovací známky také tu elektronickou, a to pro jízdu po švýcarských dálnicích. Její cena (40 CHF) zůstává nezměněna už 28 let, stejně tak paltí dosud běžná doba platnosti, která je například od 1. prosince 2023 do 31. ledna 2025. Jiné než celoroční viněty Švýcaři nenabízejí. Jejich vydáním je pověřen Spolkový úřad pro clo a bezpečnost hranic (BAZG). Vše pak lze řešit buď na elektronické adrese e-vignette.ch nebo v centrále ÚAMK v Praze.    

Nejčastějším putováním českých motoristů je zřejmě cesta na Jadran. Ani při té se neobejdete bez rakouské a slovinské viněty. Obě můžete zakoupit na internetu, tedy elektronickou cestou. A už je tu první problém: která z adres je ta pravá? Začneme Rakouskem. Nabídek na internetu je dostatek, ale tím pravým prodejcem je společnost Asfinag, takže hledat je třeba na adrese: shop.asfinag.at. Má to jeden háček, pro toho, kdo není podnikatelem, začne platit viněta až 18. den po zakoupení. Proč? Vše vychází z evropského zákonodárství, které hovoří o tom, že zboží zakoupené na internetu lze do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. Rakouský správce dálnic se tak jistí proti nepříjemnostem. Co, když potřebujete odjet před 18. dnem? Řešení nabízí ÚAMK, který na své adrese Na Strži 1837/9 v Praze 4 prodává dálniční známky, které díky kontaktům automotoklubu s rakouským provozovatelem dálnic může nabídnout dálniční známku s okamžitou platností i pro nepodnikatele.

Odborníci ÚAMK přidávají varování. Jestliže motorista zabloudí na elektronické stránky: digitale-vignette-online.at nebo e-shop austriavignette.com, vignetteosesterreich.eu zaplatí za známku až dvojnásobek i více.

Riskem se může stát i nákup rakouské dálniční známky na některé z posledních čerpacích stanic před česko-rakouskými hranicemi. První, viněty mohou být vyprodány, stejně jako je možné, že za zboží zaplatíte překvapivě vysokou cenu. To už je vhodnější nákup na prvním možném místě na rakouské straně. Odborníci ÚAMK ovšem upozorňují – bez známky nelze najet byť jen na krátký úsek dálnice. Například na zpáteční cestě, tedy na slovinsko-rakouských hranicích na trase Maribor-Graz firma Asfinag během turistické letní sezóny pravidelně organizuje kontroly a přímo na místě provinilce bez viněty postihuje. Stačí, že za hranicemi právě najeli na první metry rakouské dálnice.     

Po zadání hesla – slovinská dálniční známka na zájemce vyskočí bezmála desítka nabídek. Zdaleka ne všichni tito prodejci to myslí poctivě. Navyšují ceny od 3 až po 6 euro za 7denní známku pro jízdu po dálnicích Slovinska. Ani podle názvu odkazu byste zřejmě oficiálního slovinského prodejce nehledali. Zní: evinjeta.dars.si. Opět. Chcete-li mít jistotu, že se váš nákup obejde bez problémů, využijte zavedené české prodejce, jako je například i náš automotoklub.  

Pokud míříte přes Slovensko a Maďarsko k Jadranu, pak můžete zvolit možnost nákupu slovenské viněty v automatech přímo na bývalém přechodu obou zemí na dálnici. Slovensko pro zapomnětlivé nabízí i poslední šanci, a to prostřednictvím chytrého mobilu zakoupit elektronickou známku do 24,00 hodin v den, kdy bez známky vjeli na jejich dálnici. I když vás totiž zachytí elektronická zařízení na rampách nad dálnicí, zúčtování, zda motorista zaplatil či nikoliv, provádí automatický systém až o půlnoci. Zapomnětlivý český motorista tak má ještě poslední šanci vše napravit. Samozřejmě, pokud ho mezitím nezastavil speciální vůz správce dálnic. Takže opět – klidný nákup už v Čechách je zjevně nejlepším řešením. 

„Zabloudit“ v nabídce maďarských e-shopů není nic nečekaného. Například na adresách digitale-vignette-online.h nebo hu-mobility.com přeplatíte 10denní známku v přepočtu až o 120 Kč. Vhodnější je nákup přímo na slovensko-maďarských hranicích na dálniční trase Bratislava-Györ. Oficiální prodejce sídlí v budově vpravo. Má ale samozřejmě dané prodejní dny a hodiny.

Vzhledem k tomu, co může motoristu potkat při nákupu přímo na cestě nebo na předražených e-shopech, je na místě znovu zopakovat, že nákup prostřednictvím ÚAMK cestovatele zbaví všech starostí.  

2025: Nové chorvatské mýtné

2025: Nové chorvatské mýtné

Původní termín zněl: 2022, potom byla řeč o roce letošním a nakonec o příštím. Teď zní informace – do roku 2025 změní trojice provozovatelů mýtného

Senátem prošla novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích

Senátem prošla novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích

Novela zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb., Senátem projde pomocí institutu uplynutí marné lhůty. Včera před námi byl další milník při schvalování dlouho očekávané novely silničního zákona. Schvalování v senátu však bylo zdlouhavé a přerušené návštěvou prezidenta Petra Pavla, který představil kandidáty na ústavní soudce. Text novely tak, jak ho Senátu předložila Poslanecká sněmovna, nebyl při hlasování přijat, nicméně nebyl ani odmítnut a schválen tak bude institutem takzvaného uplynutí marné lhůty. Poté už čeká novelu pouze jeden krok k její úplnému schválení – podpis prezidenta republiky.

Již několikrát jsme informovali o hlavních změnách v tomto zákoně, ale proč je nezopakovat. Zákon zjednodušuje bodový systém a zpřísňuje sankce za nejzávažnější přestupky. Nově zavádí pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut, tak aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i délka doby, po kterou řidič nesmí řídit. Zavádí zároveň povinný preventivní program pro začínající řidiče, kteří se dopustí závažného porušení pravidel silničního provozu. Návrh také umožnuje řídit auto už od 17 let pod dohledem mentora.

 Ústřední automotoklub České republiky velmi pozitivně vnímá tolik diskutovaný §45, bez povinnosti volat policii ČR, v případech, kdy si řidič umí poradit sám, označí překážku a přivolá si profesionální pomoc například pomocí b-call jako vítězství zdravého rozumu a moderní technologie. Problematická část paragrafu, která rozšiřovala povinnosti řidiče na dálnici byla rozhodně nadbytečná. V praxi by  totiž znamenala nejen neúměrnou zátěž policie ČR, která by musela vyřizovat desítky zbytečných hlášení překážek na dálnicích, ale také by vystavovala řidiče možnému zbytečnému postihu. Díky dlouhodobé aktivitě Ústředního automotoklubu České republiky a zejména osobně jeho prezidenta JUDr. Oldřicha Vaníčka není takovou povinností řidič vázán.

 Původní znění tohoto paragrafu tak nakonec umožnuje beze zbytku využívat i asistenční systémy ve vozidle, které mohou řešit nenadálé, ale i zcela všední, události na dálnicích bez asistence policie. Jedním z takových systémů je bCall, který v případě poruchy vozidla hlásí našemu dispečinku všechna potřebná data o vozidle a poruše a to bez nutnosti jejich znalosti samotným řidičem. Dispečer pak může podle zjištěných dat zvolit nejkomfortnější způsob řešení dané situace pro řidiče (například svedení řidiče do nejbližšího autorizovaného servisu). Dalším z řady asistentů je pak iCall, který je jakousi nadstavbou a může sloužit například jako pomocník při výběru zboží v e-shopu, kdy za pomoci našich dispečerů zboží vyberete a objednáte, pokud je tato služba součástí portfolia služeb, které vozidlo nabízí.

 Slovinsko: Jaká je situace na dálnicích?

 Slovinsko: Jaká je situace na dálnicích?

Nejvíce komplikací očekávejte v hlavním městě a okolí.

Itálie: Za pomoci ČR přijato nereálné

Itálie: Za pomoci ČR přijato nereálné

Hned celá plejáda italských politiků od premiérky Giorgii Meloni, přes ministra dopravy Matteo Salvini, až po ministra zahraničí Antonio Tajani