Dost možná, že jste i vy zahlédli na nejednom voze, respektive jeho zavazadelníku nálepku s nápisem:
Nelep se mi na zadek, nejsem tvoje stará. Český humor je sice zábavný, nicméně je smutné, že proti, těm, kdo se „lepí“ druhému tak zvaně „na zadek“, musí motoristé bojovat sami tímto způsobem. Přitom jde o závažný dopravní přestupek, který prakticky není v ČR pokutován.
Přitom nedodržování bezpečné vzdálenosti od vozu vpředu není maličkost. Například na dálnicích je důvodem těch nejtěžších nehod, protože při nedodržení potřebného odstupu není ani technicky možné včas se například vyhnout překážce třeba v podobě odstaveného vozu, natož to ubrzdit.
Kolik tedy potřebujeme na to, abychom zvládli situaci před námi? Jsou dvě hodnoty, ve kterých lze tento údaj uvést. V sekundách. Obecně se uvádí, že máme dodržovat dvousekundový odstup od vozu před námi. Někde, ale na českých dálnicích poměrně zřídka, se setkáváme se symbolickými bílými šipkami na vozovce. Když vůz přejede jednu, má odstup od auta vpředu 1 sekundu, když dvě, jsou to ony bezpečné 2 sekundy. Kde šipky na vozovce nejsou, lze se orientovat podle nějakého objektu u cesty, který nejdříve mine vozidlo vpředu. Za ním následující druhý by měl daný objekt minout za 2 sekundy. Zkuste ale při řízení vozu například při dálniční rychlosti ještě odpočítávat sekundy. To je málo reálné. Vzhledem k nízkému počtu šipek na českých vozovkách, je pak pro někoho vhodnější řídit se vzdáleností v metrech. Co to znamená?
Za bezpečnou vzdálenost lze považovat takovou, kterou vypočtete v hlavě velmi rychle: vezmete danou rychlost, kterou jedete, podělíte ji dvěma a přidáte 5 m navíc. Takže při rychlosti 90 km/h je bezpečná vzdálenost 50 metrů, při dálniční rychlosti je to 130 : 2 = 65 + 5 = 70. Chcete-li být přesnější, pak při rychlosti ve městě je ona vzdálenost 28 m, mimo obec 50 m a na dálnici 72 m.
Proč se vůbec tímto problémem zabývat? Protože našich silnic ročně dojde asi na 4000 až 5000 nehod, přičemž ty dálniční mohou být tragické.
Jak to řeší v zahraničí? Jednak v předpisech stanovují povinnost dodržování bezpečné vzdálenosti a určují ho například v Rakousku v sekundách, v Německu v metrech. Stanovují také jednoznačné pokuty za nedodržování této povinnosti. Například v Bavorsku pomocí měření oné bezpečné vzdálenosti kamerami na dálnicích. Jasné stanovení této povinnosti stejně jako pokuty ale najdete i ve slovenských dopravních předpisech. Naproti tomu v českých jde jen o vágní konstatování, že si řidič „musí ponechat dostatečnou bezpečnostní vzdálenost“. To opravdu problém neřeší.