ÚAMK radí Zima: Jak chránit stěrače

Jednou z částí automobilu, která v zimě trpí, jsou i stěrače.

Samozřejmě především v tom případě, kdy s nimi nezacházíme právě ohleduplně. Co to přesně znamená a jak s nimi v zimě zacházet?

Předně musíme vzít v potaz fakt, že starče, či přesněji stírací pryžové lišty, mají několik vrstev. Ta nejjemnější a také ta, která nejsnáze přijde k újmě, je ta dotýkající se okna. Když tu poškodíme, tak jsme stěrače vyřadili ze hry. Co z toho plyne?

Přestože jsou orientačně vyrobeny tak, aby snesly 3 miliony stíracích cyklů, při poškození už neodvádějí svoji práci. To znamená, že na okně zůstávají šmouhy, fleky, gumová lišta nepřilne dobře k oknu a poskakuje na něm, drnčí. Jinými slovy, musíme myslet na jejich výměnu dříve, než k jejich definitivnímu poškození dojde. Nejsou věčné, vždyť například za trvalého sněžení nebo deště musí setřít plochu, která se rovná ploše fotbalového stadionu.

Ten, kdo jim v práci pomůže, je ostřikovač oken. Samozřejmě, v případě, že je vněm správná kapalina, ve správné koncentraci. Nyní v zimě pak rozhodně s nemrznoucí směsí za odpovídajícího ředění vodou podle vnějších teplot. Jestliže míříme například do hor, je zcela na místě použít koncentrovanější směs například až do mínus 50 stupňů Celsia. To platí i v případě, kdy jedeme část cesty po dálnici, kdy se za rychlé jízdy a náporu studeného větru teplota na skle může snížit více, než ukazuje palubní teploměr, jehož čidla jsou naopak v blízkosti kol. Radou k nezaplacení je podle odborníků ÚAMK i ta – vydáváte se na delší zimní cestu, mějte v zavazadelníku další láhev nemrznoucí směsi. To zvláště platí pro ty modely osobních vozů, kdy jsou ve výbavě také ostřikovače čelních světlometů. O to více, jsou-li stěrače a ostřikovače čelních světlometů spřaženy. I když takové modely aut obvykle mají nádobku pro ostřikovače až o velikosti 7 litrů, běžné vozy pak asi poloviční, snadno se i tato kapacita vyčerpá.

Druhým tématem při ochraně stěračů je parkování. V zimě na ulici zcela běžně stírací lišty přimrzají k oknům, a jakmile je motorista bez odmrazení nebo oškrábání okna spustí, má velkou šanci poškodit pryž. Předejít této situaci kromě jiného lze několika způsoby. Jak oddálením, vyklopením ramínek stěračů od okna, nebo pod jejich podložením. Dřívkem, korkovou zátkou či clonou, kterou řada motoristů v zimě používá, aby nemusela škrabat od ledu čelní okno.

Jsme si vědomi, že vyjmenované rady znáte, jen je třeba se jimi řídit a prodloužit tak zásadně život svým stěračům.        

Update cookies preferences