Po celé EU: Přeshraniční pokuty

I když třeba neradi, ale všichni motoristé musí uznat, že pokuty za dopravní přestupky spáchané v jedné zemi EU

by měly být snadno vymahatelné v druhé, tedy v místě bydliště pachatele. Dosud, i přes všechny dosavadní kroky, je totiž pravdou, že až 40 % porušení dopravních předpisů v EU tak zvaně „nenajde“ adresáta pokuty z jiného státu.
To je jeden argument, který zní následovně. Když Čech překročí doma rychlost na radaru, pokuta ho nemine. Když totéž udělá třeba Němec, Polák, Rakušan… může vše skončit v nekonečné papírové přeshraniční tahanici. To je oněch 40 % nevymahatelných pokut. Přitom obdobná situace se odehrává přirozeně nejen v ČR, ale ve všech státech evropské unie.
Dalším argumentem, proč bezodkladně a nekompromisně postihovat ty, kdo porušují pravidla, je obecně málo příznivá situace na evropských silnicích. Předpokládané zásadní snižování jak počtu nehod, tak především tragických se nekoná. Jak uvedl komisař EU pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas, každoročně umře na evropských silnicích více než 20 000 lidí. Pro snížení tohoto čísla je nezbytné prosazování pravidel silniční dopravy i za použití odstrašujícího efektu pokut. „Řidiči musí vědět, že jestliže poruší předpisy a ohrozí ostatní, budou čelit důsledkům svého jednání, ať už řídí vůz ve své domovské zemi nebo v zahraničí.“
Co to konkrétně znamená? Většinou 570 hlasů evropští poslanci schválili nová pravidla snadného přístupu do registru řidičů jiných států EU, stejně jako byl stanoven seznam zvláště nebezpečných přestupků, dále závazné termíny pro dodání všech nezbytných informací k tomu, aby byl konkrétní viník pokutován za svůj přestupek. Dotyčná novela nařízení prošla i dalšími orgány EU a nyní mají jednotlivé státy unie 30 měsíců na zapracování těchto zásad do národních zákonů.
Jak přesně bude vše fungovat? Tím nejpodstatnějším bude tak zvaný celoevropských elektronický systém, který umožní úředníkům vymáhajícím pokuty nahlížet do registru vozidel všech členských zemí. Následně musí nejdéle do 2 měsíců země, kde má pachatel přestupku trvalé bydliště, reagovat a poskytnout spolupráci při vymáhání postihu.
Za jaké přestupky řidiče tak zvaně trest, i když budou spáchány v zahraničí, nemine? Jde o tak zavanou „velkou desítku“ nejvážnějších deliktů: Nedodržování bezpečné vzdálenosti, nebezpečné předjíždění, nepovolené parkování nebo zastavení, přejetí jedné nebo více plných čar na vozovce. Dále jde o jízdu v protisměru, nedodržení pravidel vytvoření záchranné uličky a nedání přednosti v jízdě záchranným a policejním vozidlům. Stejně tak se přeshraničně budou vymáhat pokuty za přetěžování vozidla, opuštění místa nehody, nedodržování pravidel chování na železničních přejezdech. No, a samozřejmostí je i překročení maximálně povolené rychlosti.
Odborníci ÚAMK již mnohokrát varovali před tím, že přestupky spáchané českými řidiči v EU je dostihnou. Nejpozději za necelé tři roky k tomu budou mít příslušné orgány ještě rychlejší a přímější cestu. Pokud jde o implementaci této evropské směrnice do národních zákonů, je zjevné, že řada zemí, jako například Rakousko, Itálie, Německo, Slovinsko a další, které jsou buď tranzitními nebo cílovými zeměmi, přikročí ke změnám mnohem rychleji.

Update cookies preferences