Přijde vám logické, že na zasněžené vozovce, stejně jako zledovatělém povrchu si lépe povede
osobní vůz s lehce podhuštěnými než přehuštěnými pneumatikami? Expertům ÚAMK ano, z toho prostého důvodu, že na kluzký povrch vozovky přenášejí podhuštěné pláště větší styčnou plochu. Tedy mají lepší záběr ať už při zrychlování, stejně jako při vedení vozu nebo jeho brždění. Ale je to tak skutečně?
Společnost Tyre Reviews provedla jednoznačný test, kdy vůz VW Golf použil pneumatiky Pirelli CintuRato Winter 2 na zasněženém okruhu, ovšem s různým tlakem. Konkrétně od extrémně nízko nahuštěných plášťů (0,69 baru), přes 1,8 a 2,0 baru až po extrémně přetlakované (3,4 baru). Poté následovaly tři disciplíny – zrychlení 5 km/h na 35 km/h, brzdná dráha z druhé vyšší hodnoty a rychlost průjezdu daného okruhu. Výsledek?
Zcela jednoznačně prakticky při všech měřeních vyšlo najevo, že na zasněženém povrchu si nejlépe vede vůz s podhuštěnými pneumatikami. A s tím, jak se zvyšoval tlak z extrémně nízké hodnoty 0,69 baru, byly výsledky horší a horší. Například při měření brzdné dráhy, nejvíce podhuštěné pláště zastavily vůz na 17,91 metrech, když na přehuštěných to bylo o rovný metr horší.
Co k tomu dodávají odborníci ÚAMK? Samozřejmě, že tak extrémně málo natlakované pneumatiky (0,69 baru) na silnici nepatří a mohou za jistých krizových situací dokonce znamenat nebezpečí. Z druhé strany je zcela zjevné, že jakékoliv přehuštění plášťů v zimě vůbec není na místě a jízdní parametry vozu nezlepší, naopak. Zároveň tento test ukazuje, že ve výjimečných případech, nebezpečné jízdy v zasněženém horském úseku, může odpuštění tlaku řidiči pomoci zvládnout situaci. Poté opět, například za pomoci malého vlastního kompresoru, který odebírá elektřinu ze zástrčky zapalovače v kabině, je na místě pneumatiky opět dohustit na odpovídající nebo lehce nižší hodnotu, která je výrobcem uvedena. Tu najdou většinou řidiči na vnější straně bočního sloupku dveří.