Přijde Evropa o miliony aut?

Za českého předsednictví Rady EU byla v roce 2022 prosazena klimatická pravidla, která kromě jiného

říkají, že státy EU musí redukovat emise skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 % proti roku 1990. Jaké dvě cesty vedou k tomuto zcela zjevně nerealistickému cíli? Z jedné strany uvádění do provozu nových „zelených“ elektromobilů. Z druhé pak omezení provozu starších dieselů, které v době svého uvedení splňovaly, co měly – normy Euro 5 a dokonce Euro 6. Co to v překladu do češtiny znamená?    

Zcela otevřeně řečeno, možnost zákazu provozu vozů vyrobených do roku 2009 (Euro 5), ale dokonce i aut s datem narození do roku 2014 (Euro 6). A to, že vozy v době svého uvedení splňovaly platné předpisy? Teď je doba zelená a nějak se prostě klimatický balíček označovaný jako Fit for 55 splnit musí. Že!

Co by to v praxi znamenalo? Zákaz provozu každého průměrného českého osobního automobilu, protože průměrný jejich věk je přes 16 let, a tedy spadají do kategorie, která plní „jen“ Euro 5 nebo 6. Absurdní? Teorie? Ale vůbec ne. Jakmile by se změnila chystaná norma měření emisí ze statické (například v STK) na provozní, kontrolované za jízdy, je zákonité, že vozy s Euro 5 a 6, ale samozřejmě i níže, nebudou ve své většině schopny splnit dané normy. Za reálného provozu je totiž vyšší spotřeba. A vyšší spotřeba zákonitě znamená vyšší emise. To už si ostatně Evropská komise ověřila tak, že u nově vyráběných vozidel je z výroby ve vozidle elektronika schopná měřit reálnou spotřebu a hlavně tyto informace předávat dál. Evropská komise je má. Tudíž zcela bez pochyb ví, že benzinová i dieselová osobní vozidla mají v běžném provozu až o 30 % vyšší skutečnou spotřebu.

Soudní dvůr EU už dal najevo, že předpokládá verdikt, který by prohlásil na základě neplnění emisních norem podle nového měření, že povolení k provozu jsou pro starší diesely nezákonně vydaná.

Proti tomu se už postavil německý spolkový ministr dopravy Volker Wissing, který uvedl: „Žádám konec protiautomobilové politiky z Bruselu. Lidé potřebují svá auta a nechtějí si je nechat sebrat. Evropská komise nyní musí rychle jednat.“ Proč tak ostrá slova? Protože by hrozilo, že jen v Německu by se měli motoristé zbavit svých aut 8,2 milionu aut.

V této souvislosti se vynoří asi každému českému motoristovi otázka – a proč není slyšet českou vládu, za jejíhož předsednictví Rady EU byl Fit for 55 prosazen a schválen?      

Update cookies preferences