Jedno jsou řekněme názory motoristů, druhá pak fakta. Řeč je o seniorech za volantem.
Podle průzkumů provedených pojišťovnami meziročně až o 3% vloni vzrostla obava ostatních z chování za volantem starších řidičů. To je jeden fakt. Něco jiného ale říkají fakta. Lidé ve věku 65 až 74 let jsou na tom, pokud jde o zavinění dopravních nehod s následky smrti nebo zranění tak jako motoristé ve věku 35 let. Tedy rozhodně nejsou tak nebezpeční, jako mladí řidiči. Co z toho plyne?
I české úřady, stejně jako britské, dánské a další států v západní Evropě jsou názoru, že povinné zdravotní prohlídky je na místě posunout až od hranice 70 let. Tak to funguje ve Velké Británii nebo Dánsku i jinde a ukazuje se, že tato věková hranice neznamená žádné vyšší ohrožení bezpečnosti na silnicích.
V Česku je praxe dosud jiná – první lékařská kontrola zaručující, že senior může dál řídit automobil, je povinná od 65 let, poté následuje další za 3 roky (tedy v 68 letech) a následně už každé 2 roky. Vzhledem k tomu, že EU teprve rozhodla o budoucích povinných kontrolách s tím, že je na jednotlivých státech, jaký systém zvolí, je Česko „přísné“. V ČR je taková povinnost samozřejmou letitou praxí.
Snad pod vlivem tohoto porovnání a českého „předbíhání“ ostatní Evropy, se ministerstvo dopravy a ministerstvo zdravotnictví ve shodě rozhodly, že změkčí současnou praxi. To znamená, že do budoucna budou povinné prohlídky platné až od 70 věku řidiče. Tedy před datem narození už bude muset mít motorista-senior za sebou povinnou lékařskou prohlídku. Informace o ní by podle požadavku ministerstva dopravy měla být elektronicky zanesena do registru řidičů, aby starší šoféři nemuseli sebou vozit potvrzení o své způsobilosti k řízení. Byl by to skutečně paradox – občanský průkaz ani řidičský na českých silnicích sebou mít nemusíte, zato potvrzení od lékaře ano. Jinak dotyčnému hrozí pokuta.
Novinka také znamená, že od věku 70 let bude nutné, tak jako dosud od 68 let, povinně každé následující 2 roky navštívit lékaře a získat potvrzení o způsobilosti řídit motorové vozidlo konkrétní kategorie. Asi je také na místě, aby lékařské prohlídky byly jednotné, protože například vyšetření zraku – samozřejmě hrazené, je někde vyžadováno jako samostatné a u odborníka, jinde nikoliv. Krátce řečeno, odborníci ÚAMK upozorňují, že jen rozhodnout o posunu věku je trochu málo. Nezbytné jsou i další kroky.