ÚAMK radí: Povinná výbava na cestách

Obecně se dá říct, že povinná výbava osobního automobilu je v Evropě poměrně jednotná. K základním prvkům patří: výstražný trojúhelník, reflexní vesta pro řidiče či vesty pro spolucestující.

Autolékárnička je ve většině zemí doporučenou, v jiných státech povinnou položkou, stejně je tomu s rezervním dojezdovým kolem, lanem, hasicím přístrojem, náhradní sadou žárovek či pojistek, záznamem o dopravní nehodě … Ovšem tak jednoduché to není, protože se můžete setkat v zahraničí i s povinnostmi, které mohou zaskočit.

Pokud jde o Česko, od ledna letošního roku platí určité změny v povinné výbavě. Stále se nicméně řídíme vyhláškou č. 206/2028 Sb., která stanoví povinnost povinné výbavy a za nedodržení tohoto ustanovení může být udělena pokuta ve výši 2000 Kč. Co se tedy změnilo? Zjednodušeně řečeno ubyly některé položky ze seznamu povinných. Konkrétně motorista už nemusí vozit sebou jak pojistky, tak náhradní žárovky. Jinak je to také s náhradním dojezdovým kolem, a tím pádem i s nářadím a pomůckami pro výměnu pneumatiky. Náhradní, tak zvanou rezervu, nemusí mít vozy vybavené dofukovací a zalepovací sadou, dále automobily s plášti schopnými i po defektu nouzového dojezdu, stejně jako ty, které mají zajištěnu asistenční službu i pro případ defektu. No a ze seznamu povinných položek v Čechách vypadl i formulář záznamu o dopravní nehodě. Lékárnička zůstala povinnou položkou, ale už delší dobu není podstatná expirace jednotlivých zdravotnických předmětů.

V čem se odlišují některé země? Vezměme v potaz ty státy, do kterých čeští motoristé nejčastěji především nyní v létě zamíří.

Slovensko: reflexní vesta je povinná nejen pro řidiče, ale i pro každého kdo vystupuje z vozu na vozovku. Tohle ustanovení se opakuje například i ve Slovinsku, Itálii a dalších zemích. Proto doporučení expertů ÚAMK zní jednoznačně. Mít ve vnitřních kapsách všech dveří reflexní vesty, tedy pro všechny členy posádky. Ať je jako třeba v Chorvatsku nebo Německu a jinde povinná vesta jen pro řidiče. Jde přece o bezpečí těch, kdo jedou s námi. Navíc, kdo si upřímně bude pamatovat, že na trase třeba k Jadranu jedete přes země s rozdílnými ustanoveními. Čtyři nebo pět vest to vyřeší.

Výstražný trojúhelník je další položkou, která nesmí chybět a je významným bezpečnostním prvkem. Je povinný všude, ovšem například Španělsko je názoru, že lépe poslouží výstražný majáček, který umístíte na střechu vozu. Ten bude povinný, ovšem jen pro vozidla registrovaná v dané zemi. Takže nadále i zde platí, že v obci postavíme výstražný trojúhelník 50 m od odstaveného vozu, na dálnici minimálně 100 m. 

V Rakousku je povinností mít lékárničku v ochranném obalu, aby nemohly být předměty uvnitř znečištěny. Pokud jde o vesty, nesmějí mít odstín, který by mohl zaměněn za vesty policie, v opačném případě hrozí sankce ve výši až kolem 60 000 Kč. Stejně jako u tohoto našeho souseda i v dalších zemí bychom za povinnou výbavu, v případě že převážíme dítě, mohli označit dětskou autosedačku. Konkrétně v této zemi je povinná pro dítě do 14 let a výšky 150 cm. Právě konkrétní parametry: hmotnost, výška a věk dítěte se země od země liší, stejně jako možnost použití podsedáků. A tak experti ÚAMK doporučují, zjistit si před cestou jaká pravidla platí ve státě, kam míříte.  

V Maďarsku předpisy nedovolují vozit děti od 3 let a výšky 135 cm na předním sedadle, ani když jsou v zádržném systému. Tato zásada platí i v nejedné další evropské zemi, a tak je opět na místě se o tom dopředu informovat. Výjimkou jsou nemluvňata umístěná v tak zvaném „vajíčku“, za podmínky vypnutého airbagu spolujezdce. Tak je tomu například v Chorvatsku. A nic na tom nemění fakt, že třeba potkáte řidiče s dítětem v klíně, které „pomáhá“ tatínkovi řídit.

Slovinsko zavedlo povinnost reflexní vesty pro všechny (pokuta činí 40 euro), stejně jako policie striktně zasahuje proti antiradarům nebo i aplikacím v navigacích, které upozorňují na stacionární či další radary. Totéž platí pro Německo.

V Chorvatsku se povinnost vozit hasičský přístroj vztahuje i k vozidlům kategorie N1, tedy lehkým užitkovým. K výjimečným předpisům pro cizince pak platí, že v případě potvrzení lékařem faktu, že je řidič unaven natolik, že může být nebezpečný pro sebe i ostatní, může mu být soudem zadržen řidičský průkaz až na 8 dnů.

Itálie vyžaduje pro ty, kdo převážejí jízdní kola na pátých dveřích osobního vozu a karavanu, aby na bicykly umístili bílo-červeně štrafovanou ceduli o rozměrech 50 x 50 cm. K méně běžným zákazům pak například patří, že je zakázáno kouřit ve voze, v němž jede těhotná žena nebo dítě.

Na závěr tohoto základního přehledu přidáváme pár „originalit“. Ve Španělsku musí mít řidič s předepsanými dioptrickými brýlemi na dosah ve vozidle náhradní. V Estonsku je v případě parkování v kopci povinnost mít ve výbavě klín a zabezpečit vozidlo proti sjetí. V Turecku musí být odstavený vůz s přípojným vozidlem označen dvěma výstražnými trojúhelníky. Zkrátka, kromě tradiční povinné výbavy se lze setkat v cizině i s položkami, které bychom nečekali.