EU chce zastavit Číňany

Není žádným překvapením, že čínské automobilky, jako je například koncern BYD dokáží vydělat na prodeji svých vozů v Evropě asi 10 x více než když prodají nové vozy ve své domovině.

Je tedy zcela přirozené, že zájem o evropský trh jen tak neochladne. Co s tím? EU je přesvědčeno, že vše vyřeší cla.

Z jedné strany samozřejmě musíme přiznat, že čínští výrobci jsou svým státem výrazně podporováni. Z druhé strany nezastírejme, že evropští výrobci „zaspali“ a nyní rychle hledají cesty jak nabízet cenově dostupné vozy. Jak elektromobily, tak i ty se spalovacími agregáty. Do „boje“ s čínskými automobily se zapojuje i samotné EU, jejíž orgány jak známo, znají jedinou cestu – administrativní, papírovou. V tomto případě cla.

Chystaná dovozní cla na čínské výrobky by měly podle všeho dosahovat od 15 do 30 %. Společnost Rhodium Group ale spočítala, že dosáhnout toho, aby evropský trh nebyl pro čínské automobilky přitažlivý, by znamenalo uvalit na ně cla ve výši 40 až 50 %. Tedy zvýšit clo ze současných 10 % až čtyřnásobně či pětinásobně. Je tohle vážně cesta řešení problému, který z části vytvořila sama EU? Leckdy nesmyslnými normami, předpisy, zelenými plány a podobně?