Dané číslo z titulku se týká průměrného českého osobního auta a mnohé napoví.
Například při koupi ojetiny s dvě stě tisíci najetými kilometry můžete přepokládat, že už má za sebou přinejmenším jednu havárku. Ať už větší nebo menší a podle toho také můžete přistupovat k ceně nabízeného kusu, stejně jako zapochybovat nad tím, že vůz neměl dosud ani „škrábaneček“.
Samozřejmě, že zároveň platí: výjimka potvrzuje pravidlo. A výjimek, stejně jako zázraků se děje zpropadeně málo, natož na českých silnicích, českým autům. Podle společnosti carVertical, která se zabývá zpracováním dat o automobilech, navíc postupně klesá počet najetých kilometrů, než se automobil „připlete“ k nějaké nehodě. Ze zjištěných údajů vyplynulo, že v roce 2021 ujelo průměrné vozidlo v Česku 201 357 km, než se stalo účastníkem nehody, v roce 2022 nato stačilo 198 193 km a v roce 2023 to je 191 049 km. Fakta naznačují, že každým rokem nehod přibývá.
A jak si na tom stojí Česká republika třeba proti našim sousedům? Statistiky týkající se poškození a nehod v sousedním Polsku jsou zcela odlišné. Země „spadla“ ze 137 400 km v roce 2021 na 127 875 km v roce 2023 - to jsou mnohem horší výsledky než v Česku. Podle studie česká auta v roce 2023 ujela o 29,7 % více kilometrů, než došlo k nehodě.
Přesto odborníci odhadují, že až 52,4 % ojetých českých vozidel mělo alespoň jednu malou nehodu.