Test pneu: Bezmála 2 x delší brzdná dráha

Ne že bychom už ponoukali motoristy k přezouvání na letní pneumatiky, to rozhodně nikoliv.

Zato je na místě včas a dobře se rozmyslet, za co vydáme peníze při koupi nových letních pneumatik, jejichž test připravil německý ADAC, partnerský automotoklub ÚAMK. Ostatně dá se očekávat, že za nové pneu motoristé letos vydají opět více peněz, stejně jako za odbornou práci v servisech, tudíž je třeba si výdaje rozmyslet.

Je na místě zvážit všechna pro a proti před nákupem. Testem prošlo celkem 47 letních plášťů, které byly obuty na identický VW Golf, a procentuálně se posuzovalo, jak si vedly na suchu, mokru, jaké je jejich opotřebení a jak výrazně ovlivňují spotřebu paliva. Výsledná známka byla pak od pomyslné 1 (velmi dobře) až po 5 (nedostatečně). Rovnou řekněme, že jedničku si nevysloužil žádný výrobek, zato pětku jich „slízlo“ hned pět.

Samozřejmě, že fakta, že se konkrétní pláště rychleji sjíždějí nebo mají vyšší vliv na průměrnou spotřebu, někdo může pominout nebo nepovažovat až za tak podstatná. Co tedy přehlédnout nelze? Rozhodně to, jak se projeví v kritické situaci, kdy čekáme, že nás podrží – při brždění před překážkou, ať už na suchu nebo mokru. V prvním případě, tedy suché vozovky, se ještě rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími výrobky nezdály být až tak hrozné. Nicméně i tak: pokud nejkvalitnější kusy zastaví z rychlosti 100 km/h na zhruba 36 metrech a nejhorší na téměř 43 metrech, je to dost zásadní. Vždyť jde o víc než jednu délku vozu.

Na mokru se pak rozdíly při testu násobily. Z rychlosti 80 km/h jedno obutí zastavilo vůz na 34,4 metrech, druhé na 60 metrech. To je přímo tragické. Vždyť když v tom nejlepším případě vůz už stál, v opačném případě kolem projel vůz na špatných pneu rychlostí 52 km/h. Jednoznačně takovéto výrobky nelze doporučit a odborníci ÚAMK, nehledě na pro mnohé dost podstatný rozdíl v ceně, před nimi varují. Rozhodně je nedoporučují kupovat. V těžké situaci motoristy takové pláště nepodrží a následky případné havárie rozhodně vyjdou mnohonásobně dráž než koupě kvalitního zboží.

Takže, které letní pneumatiky experti nedoporučují? Těchto pět: Lassa Driveways, Berlin Tires Summer UHP 1 G2, Evergreen EH 226, Premiorri Solazo, Riken Road Performance a Double Coin DC99.

Naopak celkem 9 jich získalo hodnocení dobré, tedy školní dvojku. Šlo obecně o výrobky zavedených značek. Trojice nej je následující: Continental PremiumContact 6, Goodyear EfficientGrip Performance 2 a Michelin Primacy 4+.          

Update cookies preferences