Elektromobily: Jak degradují baterie?

Samotní výrobci elektromobilů stanovují životnost akumulátorů svých vozidel většinou do osmi let.

Za další životnost neberou garanci. S tím je na místě počítat. To je jedna stránka věci, tou druhou je pak postupná degradace výkonu autobaterií. Že se jí nelze vyhnout, to vědí i děti hrající si s autíčky na baterie.

Konkrétně britský výzkum ukazuje, že za konec životnosti baterií u vozidel do zástrčky je namístě považovat situaci, kdy vůz ukazuje kapacitu 80 %, tedy kdy zbývá 20 % energie. Navíc mezi jednotlivými vozy stejného výrobce mohou být rozdíly v kapacitě baterií až 10 %.

Další podstatnou informací z britského výzkumu je, že jakmile baterie nabízejí 70 % energie, bude následovat zásadní zrychlování jejich degradace. Konkrétně pak je na místě počítat s tím, že za 6,5 roku používání ztratí baterie elektromobilů v průměru 13,5 % své kapacity. Některé modely jsou na tom ale hůře. Některé vozy Nissan Leaf z roku 2014 za šest let přišly o 24 % kapacity, BMW i3 z roku 2017 pak za jen 3 roky o 16 % a tak lze uvádět další příklady včetně modelů Tesly.