Pomalu nejčastější letní otázka při setkání dvojice známých, příbuzných či přátel nezní
– jak se máš, ale kudy pojedeš? Samozřejmě je tím míněno: kterou trasu zvolíš při cestě do Chorvatska? Bude to tradiční přes Rakousko a Slovinsko nebo méně častá mířící na Slovensko a dále do Maďarska? Takže kudy?
Samozřejmě, že člověk z Jižních Čech nezamíří na hraniční přechod Rajka za Bratislavou. Stejně tak opačně, Moravák se nepožene do Dolního Dvořiště. První co rozhoduje, je tedy místo bydliště. Ještě v minulých letech se pak rozhodovalo i podle toho, zda je možnost se vyhnout dálnici D1. I v letošním létě se práce na silnicích mohou rovněž vepsat do plánu vaší cesty. Může jít o komplikovanou cestu s omezeními na trase i v samotných Českých Budějovicích, stejně jako značná omezení v Jihlavě, či Brně. To vše je nutné vzít v potaz. Nicméně… Pojedete přes Slovinsko nebo Maďarsko?
Přes Rakousko a Slovinsko
Začněme tím, že nejkratší cestou k Jadranu z Prahy je trasa přes České Budějovice, ovšem není nejrychlejší, protože v Čechách většinou pojedete mimo dálnici. Rovněž po překročení hranic najedete na rakouskou dálnici až u Freistadtu. Doplňujeme, že na české straně se můžete setkat se zdržením vinou výstavby dálnice, oprav atd.
Když jsme začali přídomkem „nej“, pak uveďme, že naopak „nej“častěji volenou trasou je ta z Prahy jízdou po D1, obvykle na Mikulov. Kladem je, že už není třeba se obávat objíždění kvůli výstavbě nového mostu u Pasohlávek. Ta je už druhou letní sezónu za námi. Pozitivní rovněž je, že zhruba jednu desítku kilometrů za hranicemi už najedete na rakouskou dálnici směr Vídeň.
A do třetice další „nej“, nejdéle zjevně pojedete, pokud zvolíte trasu z Prahy na Jihlavu (uzavírky), dále na Znojmo a poté na Vídeň.
Z hlavního města Rakouska vás cesta povede ve všech těchto případech přes Graz na hraniční přechod se Slovinskem Šentilj (Spielfeld). Co se motoristům nemusí zamlouvat, je fakt, že dálniční známka ve Slovinsku je pouze 7denní (už výhradně elektronická) anebo měsíční, a k poměru počtu najetých kilometrů (pro mířící třeba do Rijeky či Splitu) je poměrně drahá. Dálnice v této zemi se dá objet, je to ale ztráta času.
Poslední – pamatujte, že slovinská dálnice vás přivede na vůbec nejfrekventovanější přechod do Chorvatska, které může a má stále provádět namátkové hraniční kontroly, protože je vnějším státem schengenského prostoru.
Nejčastější trasa tedy vede:
Praha – Brno – Vídeň – Graz – Maribor – Záhřeb – Split. Celkem 1 090 kilometrů, doba jízdy 10,5 hodiny, orientační celková cena za dálniční známky a mýtné v Chorvatsku 2 650 Kč.
Možné jiné varianty:
Praha - Jihlava - Znojmo - Vídeň – Graz - Maribor - Záhřeb – Split. Celkem 1 070 kilometrů, doba jízdy 11,5 hodiny, orientační celková cena za dálniční známky a mýtné v Chorvatsku 2 650 Kč.
Praha - České Budějovice - Linz – Wels - Graz - Maribor - Záhřeb – Split. Celkem 1 050 kilometrů, doba jízdy 11,5 hodiny, orientační celková cena za dálniční známky a mýtné v Chorvatsku 3 390 Kč (při koupi měsíční slovinské známky).
Praha – České Budějovice – Salzburg – Villach - Ljubljana – Pula. Celkem 870 kilometrů, doba jízdy 10 hodin, orientační celková cena za dálniční známky a mýtné v Chorvatsku 2 390 Kč.
Pozitiva cesty přes Rakousko (Vídeň-Graz-Maribor):
- zřejmě jde o nejrychlejší cestu k Jadranu,
- bezmála celá cesta je po kvalitní dálnici s dostatkem čerpacích stanic, odpočívadel atd.,
- 10denní dálniční známka (Rakousko)
Negativa:
vysoká pravděpodobnost kolon ve Vídni a kolem velkých měst, časté měření rychlosti v ekologických zónách u velkých měst,
- hustý provoz na dálnici,
- drahá dálniční známka (Slovinsko).
Přes Slovensko a Maďarsko
Pokud vám není líto oželet asi hodinu navíc na cestě, volíte klidnou a dokonce v Maďarsku i lacinou cestu. Přes tuto zemi totiž může projet i mimo dálnici. Hovoříme tedy o možné úspoře za dálniční známky: rakouskou a slovinskou. Jde o trasu přes Mosonmagyaróvár na jih na Szombathely, mimo dálnici. Dalším finančním benefitem je fakt, že letos zastropované ceny paliva v Maďarsku z nich činí zřejmě nejlevnější na celé trase k Jadranu.
Nejčastější trasa tedy vede:
Praha – Brno – Bratislava – Mosonmagyaróvár – Szombathely – Lendava – Varaždin - Záhřeb – Split. Celkem 1100 kilometrů, doba jízdy 12 hodin, orientační celková cena za dálniční známky a mýtné v Chorvatsku 2 580 Kč.
Při krátkém průjezdu Slovinskem dávejte pozor, ať nenajedete na dálnici, držte se trasy přes město Lendava.
Pozitiva cesty přes Maďarsko:
- dobrá cena maďarské dálniční známky, zvláště při koupi na místě,
- menší provoz na dálnicích,
- levnější občerstvení a pohonné hmoty,
- minimální čekání na hraničním přechodu do Chorvatska.
Negativa:
- část cesty mimo nedobudované dálnice,
- část cesty (z Göru směr Szombathely) po rychlostní dvouproudé silnici s omezenou rychlostí 110 km/h,
- tedy celkově asi o 1 až 1,5 hodiny delší cesta.
Konečná volba trasy je samozřejmě jen a jen na každém motoristovi, musí ale v každém případě vždy kalkulovat s tím, že na jakékoliv trase může dojít ke zdržení, takže vždy počítat s časovou rezervou, stejně jako nezbytností mít stále dostatek paliva v nádrži. Nemluvě o pití, jídle a případně i zajištění zábavy pro děti.