ÚAMK radí Kdy, a jaké letní obutí zvolit?

ÚAMK radí Kdy, a jaké letní obutí zvolit?

Polovina března je okamžik, kdy je na místě se poohlížet po letních pneumatikách.

Ti, kdo mají svoje sjeté, zákonem stanovený limit hovoří o hloubce dezénu minimálně 2 mm, nebo je používají déle než 5 - 6 let, musí uvažovat o koupi nových. Jak uvádějí experti ÚAMK, rozhodující vodítka při rozhodování o nákupu nových letních plášťů jsou u většiny motoristů tři. Která?

Žijeme v materiálním světě, navíc za nikoliv optimistické ekonomické situace v ČR, takže motoristé se ohlížejí po cenách. Proto neudiví, že za lákavé se na českém trhu považují značky Kleber nebo Nexen, jejichž prodeje proti loňsku zatím rostou i o více než o polovinu. Na cenu se zaměřili i další výrobci. Obecně lze říct, že dosud dražší rozměry, myšleno, větší, jsou za ceny někdy i nižší než vloni. Jestliže Dunlop začal se svojí novou cenovou politikou nižších cen poprvé u zimních plášťů, platí i pro letní. Pokud tedy motoristé sáhnou po pláštích v ekonomické kategorii, mohou ušetřit přinejmenším to, o co zvýší ceny některé pneuservisy. Vyšší ceny práce, energií a další dražší položky totiž už pravidelně ročně zvyšují platby za přezouvání v servisech řádově ročně o 5 i více procent. Také musíme vzít v potaz fakt, že česká koruna má horší kurz ve vztahu k euro, což zvyšuje i ceny přípravků, nářadí atd.  

Druhým vodítkem vedle ceny je nezávislé hodnocení, kromě jiného od automotoklubů, a to na základě testů, které provádí i partner ÚAMK, německý automotoklub ADAC nebo automobilové časopisy. Podle průzkumu veřejného mínění si motoristé nejčastěji nechají poradit od známých a blízkých anebo se orientují právě podle nezávislých testů. Ten aktuální, zorganizovaný časopisem Auto Bild jasně ukázal kromě jiného na slabiny českého a slovenského producenta plášťů. Konkrétně špatné hodnocení dostal český Matador Hectorra 5 a mezi nedoporučené celoroční pláště se kromě jiného dostal i slovenský Tomken Allyear 3.

Třetí radu hledají motoristé často na tak zvaném EU štítku, který byl v roce 2021 doplněn o dvě položky, pravda vztahující se k zimním plášťům. Pokud jde o letní, pak by motoristu měly zajímat tři uvedené na povinném štítku nového zboží: úspora paliva se symbolem pneu a čerpacího stojanu, brzdná dráha za mokra s obrázkem pláště a mraku s kapkami a nakonec vnějšího hluku, což symbolizuje pneu s reproduktorem.

Pokud jde o úsporu paliva, místo v minulosti používaných šesti kategorií jde nyní o pět. Nejlepší výrobek je označen písmenem A nejhorší E. Což označuje, že A proti E může při vhodné jízdě uspořit na trase 100 km až 0,65 l pohonných hmot. B pak 0,5 l, C následně 0,35 l, výrobek s hodnocením D dvě deci a s označením E neušetří nic.

Délka brzdné dráhy na mokru je významný bezpečnostní prvek. Rozdíl mezi nejlepšími plášti A a nejhoršími s písmenem E činí při rychlosti 80 km/h až 18 metrů, tedy délku tří osobních vozů. Jestliže vůz obutý pneumatikou se značením A zastaví za mokra na konkrétní vzdálenosti, pak B bude potřebovat až o 4 m delší brzdnou dráhu, C o 5 m atd.

Třetí informace z EU štítku napoví, jaké nové obutí zvolit, pokud jde o vnější hlučnost plášťů. Jde o 3 kategorie. Jednička je nejtišší naopak trojka nejhlučnější. Jistě, nemá to vliv na bezpečnost, nicméně ten, kdo pravidelně absolvuje ve voze dlouhé trasy, si rozmyslí, zda chce poslouchat vyšší šum.

Pokud jde o EU štítky, někteří experti, včetně těch ÚAMK, upozorňují, že chybí hodnocení brzdné dráhy na suchu, stejně jako na fakt, že dané hodnocení na štítku si samy sobě udílejí výrobci. Zvláště v případě levných výrobků tak lze očekávat, že některé údaje mohou být nadhodnocené. Proto odborníci ÚAMK doporučují brát EU štítek jako doplňující, nikoliv hlavní informaci při rozhodování o koupi.

Pokud víme, co koupit, zbývá odpovědět na otázku, kdy přezout. Samozřejmě zákonné datum zní: od 1. dubna nemusí mít motoristé obuty zimní pláště. Proto, zvláště s ohledem na to, že velikonoční svátky jsou letos v samém závěru března, dá se očekávat „nával“ v pneuservisech v posledním týdnu tohoto měsíce. Zároveň je na místě dodat, že jestliže s obutím zemních „bot“ pro auta je na místě spíše pospíchat, s pozdějším nazutím letních nic neriskujete.