Co tlačí EU, tedy elektro mobilitu za každou cenu, už v zásadě otevřeně kritizuje nejedna velká automobilka a japonská Toyota dokonce rozeslala svým prodejcům tajný dokument s argumenty zdůvodňujícími, proč se značka „nehrne“ do elektro mobility. Rozhodně je na místě si je přečíst.
K tomu, aby bylo dosaženo zásadního snížení emisí CO2, jak si to nuceným zavedením elektra představuje EU, by podle výpočtu odborníků bylo nutné otevřít po světě celkem 300 dalších dolů. Protože při výrobě baterií jsou nutné doslova násobky dnešního množství následujících surovin: lithia, niklu, kobaltu, grafitu … Samozřejmě otevřít nové doly znamená devastovat přírodu především v méně rozvinutých zemích, o negativním vlivu přepravy na velké vzdálenosti ani nemluvě.
Další – infrastruktura. Aby se uskutečnily stále prosazované plány jak v EU, tak i v USA, bylo by potřeba do roku 2030 jen v Americe vybudovat dalších 1,2 milionu nabíjecích stanic, což znamená 400 denně. Realita je asi 10 x nižší. A velmi podobné by to bylo i v Evropě.
Na závěr přidává japonská automobilka přímočarý argument. Při použití stejného množství surovin, přesněji vzácných minerálů, které jsou nutné pro produkci jediného elektromobilu, lze postavit 6 plug-in hybridů a 90 běžných hybridů. Přičemž poslední by snížili proti jedinému elektromobilu množství vypouštěných emisí CO2 celkem 37 x.
Ale myslíte, že to v EU vědí, včetně českých europoslanců?