Rčení, že do melounu a ženy nevidíš, je asi v automobilovém světě namístě doplnit následovně:
do melounu, ženy a elektromobilu nevidíš. Jinými slovy v dnešní době je koupě ojetého elektromobilu skutečná sázka do loterie. Proč? Kupující nemá hodnověrné informace o tom, jaká je reálná kapacita baterií elektro vozu.
Jinak řečeno, nabije ho na domnělých 90 %, ale ve skutečnosti bude kapacita baterií jen 70 %, a s tím se razantně také sníží dojezd. Jak to? Vše závisí od toho, jak původní majitel nabíjel: rychle a často, nechával stát plně nabití vůz v garáži, i když měl vůz dostatek kapacity, on baterie stejně dobíjel… Špatné zacházení s bateriemi, které tvoří u ojetého vozu i polovinu ceny, ovlivňuje i konečnou hodnotu elektrické ojetiny. Ta, stejně jako kapacita akumulátorů se pak může lišit i o jednu třetinu. Proto je tak důležité znát reálnou kapacitu akumulátorů.
Nově to svede například rakouská společnost Aviloo, která je schopna zajistit test baterií jak pro podnikové flotily elektromobilů, tak i pro běžné občany. Odborníci ÚAMK dodávají – už aby podobná testovací zařízení měli i čeští prodejci ojetých aut do zásuvky.