Léto: Za benzín a naftu si připlatíme

Léto: Za benzín a naftu si připlatíme

Jakou trasu s ohledem na nové ceny volit při cestě do Chorvatska?

Je to téměř tradiční situace – začne letní dovolenkové cestování, tudíž budou motoristé platit vyšší částky za benzín a především naftu. Proč? Jednoduše proto, že vláda ruší úlevu na spotřební dani. Podle všeho se jí to nepovede vzhledem k opozici od 1. července, tak to „stihne“ o měsíc později.

Co ovlivňuje ceny pohonných hmot? Zapomeňme pro tentokrát na válku, postup států OPEC a podobně a zmiňme se o tom hlavním – spotřební dani na pohonné hmoty, kterou stanovuje stát a velmi zjednodušeně představuje asi třetinu konečné ceny. A jaká je situace se spotřební daní v ČR?

V roce 2021 minulá vláda snížila spotřební daň na naftu o 1 Kč na litru, takže činila 9,95 Kč za litr. Před loňskými volbami současná vláda rozhodla u obou paliv, tedy benzinu i nafty o dalším poklesu daně, tentokrát o 1,50 Kč, přičemž platnost trvala pro benzin od června 2022 do října 2022. Pro naftu pak snížená daň (konkrétně 8,45 Kč) trvá dodnes. Ovšem nyní nastupuje éra „úsporného balíčku“, nebo-li potřeba získat do státní pokladny co nejvíce peněz. Proto vláda prosazuje zrušení snížené spotřební daně 1,50 Kč za 1 litr nafty. Samozřejmě, že pro získání co největšího množství peněz je nejvýhodnější zrušit sníženou daň o dovolených, kdy nejvyšší počet motoristů vyráží vozem na dovolenou. Do července podle všeho ke změně nedojde, ale druhá polovina dovolených už motoristy zastihne s vyššími cenami.

Konkrétně to bude znamenat, že na litru nafty cena poskočí o 1,50 Kč (původní snížená daň), + 0,3 Kč (DPH) + 0,2-0,3 Kč (očekávaný letní nárůst). To znamená, že průměrná cena za litr nafty (podle CCS je nyní 31,33 Kč) vzroste asi na úroveň 34 Kč a benzinu asi na 37 Kč za litr.

Experti ÚAMK proto upozorňují, že by měli motoristé plánující delší letní cesty kalkulovat právě s vyššími cenami. Zároveň je otázkou, kudy se například vydat do nejžádanější letní destinace kam se vydávají Češi autem, tedy do Chorvatska. Některé výpočty naznačují, že by po zdražení mohly být ceny nižší než v Čechách na Slovensku a Maďarsku. Naopak volba trasy přes Slovinsko dává určitou jistotu. V této zemi je cena pohonných hmot stále zastropována, ceny dálniční známky jak v Rakousku, tak Slovinsku se nezměnily (naopak na Slovensku a Maďarsku vzrostly). Ukáže se tedy v samotné sezóně, která trasa je z ekonomického hlediska výhodnější.

Samotné Chorvatsko pak nezměnilo pro letošní letní sezónu jak výši mýtného, tak má také zastropované ceny pohonných hmot. Které ovšem může vláda upravit. O změně informuje vždy do pondělí, s tím že následující den se cena upraví. Je tedy na místě, aby se čeští motoristé u Jadranu o tento případný pohyb zajímali a sledovali ho. Jde přeci o peněženku každého. Jistou výhodou je ještě stále pro české motoristy lepší kurz koruny vůči euru, za které se od ledna 2023 v Chorvatsku platí. 

Update cookies preferences