Neustále to zdůrazňujeme a budeme i nadále – alkohol nebo drogy, stejně jako telefonování s mobilem v ruce nepatří za volant.
Jde o to, jak zásadní vliv mají tyto všechny okolnosti na schopnosti řidiče bezpečně vést vozidlo. Vždyť když vezmeme v potaz jen jednu složku bezpečnosti provozu – reakční čas řidiče, ten se pod vlivem drog například prodlužuje o pětinu i více. A co vliv dotykových obrazovek?
Zaskočili jsme vás? Dost možná. Nicméně jak zjistil při testech a výzkumu britský institut bezpečnosti silniční dopravy (TRL), jestliže se po požití marihuany prodlužuje reakční čas řidiče o 21 %, pak telefonování za volantem o 46 %, ovšem ovládání třeba navigace na dotykovém displeji o celých 57 %. Důvod?
Podle německého odborníka na řešení příčin dopravních nehod Michaela Schreckenberga z Univerzity Duisburg-Essen je takovéto dramatické prodloužení reakčního času řidiče dáno tím, kolik vyžaduje dotykový displej pozornosti. Vědec uvádí: „Pro ovládání navigačního systému nebo palubního počítače je potřeba několik pohledů v délce dvou sekund.“ V tom je zásadní rozdíl mezi ovládáním například klimatizace otočným ovladačem a stanovením požadované teploty na displeji řadou dotyků.
Pokud vezmeme v potaz, že tak jednoduchá operace jako nastavení teploty vyžaduje až 2 sekundy pozornosti řidiče, hovoříme v praxi o tom, že vůz například na dálnici ujede i více než 70 metrů, aniž řidič dostatečně věnoval pozornost řízení. Možné následky ani není třeba zdůrazňovat.
Vrcholem ale pak jsou podle TRL operace jako třeba spárování chytrého mobilu s infotainmentem vozidla za jízdy. Takové činnosti musí řidič věnovat až 20 sekund. Britský institut zjistil, že právě následkem podobné operace se už událo hned několik případů, kdy vůz nejen vyjel ze svého jízdního pruhu, ale dokonce i mimo vozovku.
Na fakt nebezpečnosti dotykových displejů již upozornila celá řada studií bezpečnosti dopravy, přesto se jejich velikost i rozsah nabízených informací v palubních přístrojích dál a dál neúměrně zvyšuje a nevhodně na sebe poutá pozornost. Přitom šofér by se měl věnovat řízení nikoliv dotykovému displeji.