Kdo měl nepřátele ovládání výbavy automobilů přes displej za staromilce ignorující pokrok, nechtěl vidět realitu.
Ta byla od začátku zjevná – ovládání přes displej zabere viditelně více času. Nejde o odklonění zraku od vozovky na nějakých 10 sekund, ale o mnohem delší dobu. Ostatně nyní to stvrdila konkrétní fakta z testu.
Provedla ho redakce švédského magazínu Vi Bilägare, kdy konfrontovala staré Volvo V70 s moderně vybavenými vozy. Testovací jezdci si vyzkoušeli jak ovládání tlačítky, tak moderní systémy v modelech Dacia Sandero, Volvo C40, MG Marvel R, BMW iX, Hyundai Ioniq 5 ale i Mercedes GLB nebo Tesla 3 i dalších. A výsledek?
Testovací jezdci dostali celkem čtyři úkoly, co mají za rychlosti 110 km/h udělat: zapnout vyhřívání sedačky a čelního okna, přitopit o 2 stupně a naladit rádio na konkrétní stanici, vypnout navigaci. U tlačítkového starého Volva to zkušební jezdci v průměru stihli za 10 sekund, takže mezitím na dálnici ujeli 300 metrů.
A moderní ovládání na displeji? V průměru to trvalo 2,5 x déle a nejhorší byl výsledek ve voze MG, kdy na to bylo potřeba 44,9 sekundy, během níž vůz ujel 1,3 km. Jen si to představte – ujedete více než kilometr, aniž postřehnete, co se před vámi vůbec děje. Skutečně nebezpečná záležitost.
Aby nevznikla pochybnost, že mluvíme o voze MG, nyní v majetku čínské společnosti. Jen o málo lépe si vedlo například BMW iX, když na ony čtyři úkoly bylo třeba 30,4 sekundy a třeba v Tesle 3, symbolu elektrického směřování elektromobilů celkem 23,5 s. Chce se jen dodat – chvála pokroku a elektroniky?