Někdy motoristé redukují přípravu automobilu na zimní provoz na přezutí zimních pneumatik.
Samozřejmě, že se jedná o zásadní záležitost v tomto směru, ale nikoliv jedinou. Víme vůbec, jaké pneumatiky jsme si nechali na vůz nazout? V jakém jsou stavu, jsou správně nahuštěny…?
Na všechny tyto otázky je třeba dříve, než se dostaneme do zimních problémů, hledat a nalézt odpověď. Samozřejmě, že to hlavní jsou samotné zimní pláště. Z testů nezávislých organizací, jako je německý ADAC a další partnerské automotokluby ÚAMK, jasně vyplývá, že při volbě nových plášťů je nejlepší volit ze zavedených a ověřených značek jako jsou: Continental, Michelin, Goodyear… a další. Zároveň je na místě přihlížet k podmínkám konkrétního provozu. Bude motorista většinu času jezdit v horách, pak pro něj bude hlavním kritériem chování plášťů na sněhu. Čekají ho dlouhé dálniční trasy? Pak bude přihlížet k úspoře paliva a tak podobně. Co se rozhodně nevyplatí, je za každou cenu volit podle cenovky, protože levné bezejmenné pneumatiky se většinou rychle opotřebují, v krizových situacích mají například podstatně delší brzdnou dráhu.
Na místě je myslet na to, zda se zimním obutím zamířím třeba na hory do Rakouska či do Německa, Švýcarska a dalších zemí. Pak je vhodnější se vyhnout plášťům, které jsou sice podle českých předpisů vyhovující (konkrétně ty s označením M+S , tedy Mud + Snow, neboli bláto + sníh), ale na západ od nás někde nejsou považovány za plnohodnotné zimní pláště. Zvláště při nehodě mohou být policie i pojišťovny nesmlouvavé – nesplnil jste povinnost zimního obutí. Za takové je považováno třeba v Německu od roku 2018 výhradně plášť, na jehož bočnici je symbol sněhové vločky se třemi alpskými vrcholy (3 PMSF = Three Peak Mountain SnowFlake).
Také bychom rozhodně měli myslet na hloubku dezénu svých pneu. České předpisy hovoří o jejich hloubce 4 mm. Fakt, že například Velká Británie vyžaduje vzorek pláště jen 1,6 mm, tedy nikoliv zimní obutí, nebo že řada zemí Evropy se spokojí se 3 mm, nás nesmí mást. Česká povinnost dodržet hodnotu 4 mm navíc není například na straně pneuservisu, který vám provedl přezutí, ale na vás. Opět, v případě nehody vás policie může postihovat stejně, jako pojišťovna krátit pojistné plnění. Pro orientaci je dobré vědět, že nový plášť má vzorem zhruba 8 mm a každoročně z něj „ubrousíme“ necelý milimetr. Samozřejmě podle najetých kilometrů, stylu jízdy atd. Nicméně i tento jednoduchý výpočet 8 mínus 1, 2, 3… napoví podle let používání pneu, že bychom měli pomýšlet na výměnu zhruba po 4 až 5 letech. Odborníci o pravidlu čtyř: 4 stejné zimní pláště, na všechna 4 kola, se vzorkem 4 mm a používat po dobu 4 let. Jinými slovy, jen fakt, že máme nazuty zimní pláště, ještě negarantuje bezpečnost.
K té přispívá i fakt, že společně s kontrolou hloubky dezénu je na místě právě v zimě ověření, jak máme pláště nahuštěny. Společně s přicházejícím chladem padá i tlak vzduchu. Ten v pláštích kontrolujeme tak zvaně za studena, nikoliv například v teploučké garáži. Také by neměly být zahřáté jízdou, tedy nemělo by auto absolvovat více než 3 km.
A o kolik je vhodné obutí v zimě dohustit? Konkrétně, jestliže bude v garáži 18 stupňů a venku mínus 2 stupně Celsia, spadne nám tlak o 0,2 baru. Což je třeba kompenzovat, protože záběr vzorku na běhounu nebude ideální, pláště budou nevhodně sjížděny a nemohou tak odvést ideální práci.
Kde zjistit na kolik je vůbec třeba kola nahustit? Někdy jsou údaje pro přední a zadní kola zvlášť uvedeny na štítcích umístěných na středovém sloupku vozu, jindy na dveřích či na vnitřní straně víčka palivové nádrže. Stejně jako třeba v návodu pro užívání vozu, který je na místě sebou vozit v přihrádce před spolujezdcem.
Vzhledem k tomu, že podle výzkumů pneumatikářských firem až 60 % motoristů v ČR jezdí na podhuštěných pneumatikách, je možné předpokládat, že v zimě se toto číslo ještě zvýší. Mysleme na to, vždyť jde také o naše bezpečí na cestách.