Nákup ojetého vozu by měl být radostný zážitek, ale nedostatek transparentnosti na trhu s ojetými vozy je frustrující.
To se nezměnilo ani s rostoucí oblibou elektromobilů. Přestože někteří motoristé volí nyní elektromobily, nevyhnou se tím známým podvodům, včetně stočených kilometrů u ojetých elektromobilů.
Auta do zásuvky jsou zjevně, ať chtěnou nebo nechtěnou, nicméně budoucností motorismu. Jejich nové technologie ovšem neznamenají žádnou změnu, pokud jde o to, co provází jejich prodej jako ojetin. Jinak řečeno bohužel, i u každého elektromobilu je možné stočit počet najetých kilometrů – používají totiž stejné digitální tachometry najetých kilometrů jako u fosilních automobilů. Dokonce ještě hůře – digitální tachometry lze totiž mnohem snadněji nezákonně upravit, než tomu bylo u mechanických, které se nacházejí ve starších vozidlech.
Podle údajů společnosti carVertical, která se zabývá historií vozidel, má až 15,6 % všech vozidel v Evropě stočený počet najetých kilometrů. Podíl elektromobilů, u kterých došlo k podvodu s najetými kilometry je podobný, a to 13,4 %. Z toho vyplývá, že kupující ojetých elektromobilů a vozidel na fosilní paliva čelí téměř stejnému riziku.
A to není vše, s čím musí kupec ojetého elektromobilu počítat. Stejně zásadní je fakt, že 4 z 10 elektromobilů měly nehodu.
Věděli jste, že každé druhé ojeté auto v Evropě mělo nehodu? Téměř stejně časté jsou i případy poškození elektromobilů. Celkem 43,6 % ojetých elektromobilů havarovalo. Vzhledem k tomu, že elektromobily většinou lidé používají k dojíždění do práce, tedy pro jízdu ve městě, lze očekávat, že počet nehod se bude pravděpodobně ještě zvyšovat s tím, jak bude vozový park elektromobilů stárnout.
Samozřejmě, že i vozy do zásuvky při nehodě dojdou újmy. Patří k nim pomačkané plechy, ale i deformace rámu a poškození hnacího ústrojí, ale ještě hůře baterií. Řadu poškození lze opravit, ale vadné akumulátory je nutné vyměnit, což je nákladné, a tak se někteří snaží své elektro vozidlo po strážce a snadné opravě rychle prodat se starými akumulátory s označením – "nikdy nehavarované".
Jak zjistit pravdu? Právě údaje na tachometru jsou skvělé pro posouzení stavu vozidla a akumulátorů. Většina výrobců elektromobilů poskytuje na baterie záruku do 100 000 km. Mohou vydržet i více, nicméně nad hranicí sto tisíc už jde výměna baterií na konto motoristy. V tomto případě mohou výdaje dosáhnout stejně tak jen několik tisíc euro, jako zhruba poloviny ceny vozu. Jde totiž o nejdražší část elektromobilu. Proto odborníci ÚAMK varují, že v případě koupě už použitého elektromobilu je nutné ještě více úsilí věnovat zjištění skutečného stavu a najetých kilometrů daného vozu. Jinak se koupě velmi zásadně prodraží.