Pozor na zvěř

Pozor na zvěř

Nejrizikovějším obdobím, pokud jde o střet automobilů se zvěří,

je podzim a začátek zimy. Je tedy zcela na místě na to pamatovat a odborníci ÚAMK doporučují: běžně poněkud přehlíženou značku upozorňující na výskyt divoké zvěře brát zcela vážně. Jinými slovy, dát mimo obec nohu z plynu a jaksi „počítat s tím“, že se na silnici může objevit srna nebo divočák.

Právě ona dvě zvířata svou nejčastěji viníky dopravních nehod. Na střet se srnou připadají v Čechách tři ze čtyř havárií tohoto typu. Druhé nejčastější divoké zvíře, které se dostane pod kola českých aut, je divoké prase. Jedná se o zhruba 11 % všech případů. „Setkání“ s divočákem sice není tak časté, zato následné škody na vozidle jsou obvykle vyšší. V průměru až o 40 %, a to na průměrnou výši škody 44 626 Kč.

Dalo by se říct, že nechtěné setkání se srnou je pro peněženky motoristů méně bolestivé. Zato v těchto případech číhá jiné nebezpečí. Je totiž obvyklé, že srny přebíhají přes cesty ve stádech, takže po prvním zvířeti a malé pauze, kdy si řidič oddechne, že nedošlo k nehodě, se mohou vyhrnout na silnici další a další.

Experti ÚAMK, vycházeje ze zkušeností a následků škod, doporučují: mimo obec v úsecích, kde lze předpokládat přebíhání zvěře, snížit rychlost z povolených 90 km/h na 80 km/h. Byť jde o zdánlivě malé snížení, nicméně statistiky hovoří o tom, že za této rychlosti jsou řidiči častěji schopni buď vůz ubrzdit, nebo se vyhnout překážce, či prostě následky střetu nejsou tak velké.

Ty lze a je třeba snížit jak ostrým bržděním, tak také tím, že při nevyhnutelnosti střetu míříme přídí vozu na zvěř. Velké deformační zóny, velké čelní airbagy atd. jsou schopny významně zmírnit následky havárie. Naopak stržení volantu může přivodit náraz vozu do stromu podél cesty, nebo jiného vozu v protisměru a podobně.

Fakt, že je na místě brát velmi vážně nebezpečí sražení zvířete dokládají statistiky. Vloni počet takovýchto nehod stoupl meziročně o 5,6 % na celkový počet 15 261 a letošní vývoj naznačuje opětovný jejich růst. Ještě vyšší jsou pak následky. Celkové škody vloni dosáhly 631 milionů, což představuje meziroční nárůst škod o 14,7 %. Průměrná dopravní nehoda pak pro motoristu znamená ztrátu přes 41 000 Kč. A v letošním roce s dalším zvýšením servisních prací, materiálu a energií lze očekávat, že se průměrná škoda přehoupne přes 45 000 Kč.       

Update cookies preferences