Rozpor: Chceme my, a co automobilky

Rozpor: Chceme my, a co automobilky

Automobilový průmysl má mnoho bolestí a patří mezi ně i fakt,

že je zásadní rozpor mezi tím jaká auta lidé chtějí, kupují a tím, jaké modely chtějí vyrábět automobilky. Evropští zákazníci mají zájem o malé a levné vozy. Automobilky s odkazem na vysoké výdaje při přechodu na elektro i dalšímu nárůstu výdajů za energie a materiály by rády vyráběly spíše dražší modely vyšších tříd. Stejného názoru jsou i dealeři, kteří mají zásadně vyšší marže z drahých vozidel.

Odkud bereme jistotu, že Evropané znovu obrátili zájem k buď malým vozům, nebo těm levným? Stačí k tomu jednoduchá, ale výmluvná statistika nejprodávanějších osobních vozidel v Evropě. Co z ní vyplývá? Z desítky nejžádanějších vozidel je jich 6 právě malých nebo levných. Posuďte sami.

Nejprodávanějším vozem Evropy současnosti je Peugeot 208, druhá je Dacia Sandero, třetí VW T-Roc , čtvrtá Dacia Duster a pátý Renault Clio.

Až v druhé pětici jsou vozy nižší střední třídy: VW Golf a Toyota Corolla, aby je následovaly opět malé vozy: Citroën C3 a Toyota Yaris. Jediný větší a cenově dražší je poslední, tedy desátý Hyundai Tuscon. Rozdíl v prodejích mezi prvním a desátým v pořadí autem pak je 40 000 prodaných kusů za 8 měsíců letošního roku a to je vskutku značný rozdíl.