Tragédie v Bratislavě s pěticí mrtvých znovu a ještě naléhavěji otevřela otázku
alkoholu za volantem. Sportovní funkcionář na zastávce MHD v Bratislavě, s 1,6 promile alkoholu v krvi, srazil autem a zabil 5 mladých a dalších zranil. Reakce slovenských politiků je jednoznačná – přijmout jednoznačná a razantní opatření. Pokuty, zákazy řízení a jen mírné tresty vězení problém nevyřeší.
Že alkohol nepatří za volant, řídítka motocyklu, ani bicyklu se už v praxi prokázalo mnohokrát. Samozřejmě, že na každého může mít určité konkrétní množství trochu rozdílný vliv, nicméně odborníci sestavili jakýsi přehled, či tabulku promile alkoholu v krvi a k nim přiřadili ty nejvíce charakteristické projevy jízdy pod vlivem alkoholu.
Experti ÚAMK se dlouhodobě zasazují za ponechání nulové tolerance, stejně jako za výraznější postihy pro ty, kdo zvláště opakovaně porušují dané pravidlo. Země na západ od nás znají odpovídající nástroje – od celoživotního zákazu řízení vozidla, přes zabavení vozidla až po vězení. Stejně tak odborníci automotoklubu považují za nezbytné upozorňovat na negativní vlivy alkoholu. Proto přinášíme následující tabulku:
Množství alkoholu v krvi a jeho účinky na řidiče, jezdce, cyklistu
0,2 až 0,5 promile
Růst sebevědomí, horší odhad vzdálenosti i rychlosti, přeceňování vlastních schopností. Prokazatelně z testů vyplývá, že nižší schopnost řídit vozidlo, motocykl ale i bicykl se projevují u většiny lidí už po dávce 10 g alkoholu, což je adekvátní půl litru 10stupňového piva. To zvýší hladinu alkoholu na 0,2 až 0,3 promile.
0,5 až 0,8 promile
Charakteristickým rysem je výrazné prodlužování reakčních časů. Nebo-li člověk reaguje opožděně na situace ať už vyhýbacím manévrem, bržděním a podobně. Snižuje se soustředění, stejně jako vnímání barev například na semaforu, a to včetně červené. U motorkářů a cyklistů se začíná projevovat porucha rovnováhy, což je pro jezdce velmi nebezpečné.
0,8 až 1,2 promile
Na jedné straně se ještě více prodlužují reakční časy člověka a z druhé strany roste zbrklost. Nekritičnost k vlastnímu řízení přerůstá až v bezohlednost. Začíná se projevovat tak zvané „tunelové vidění“, kdy při pohledu zdánlivě miznou okraje zorného pole. Jakoby oči vymazaly objekty a osoby na okrajích zorného pole, tedy vpravo a vlevo na krajích.
Nad 1,2 promile
Problémy se soustředěním se na řízení, jízdu, což přechází až v dezorientaci člověka. Pomalé reakce se spojují s hrubými chybami při řízení. Tedy jak s manuálním ovládáním volantu, pedálů, páček, tak chápáním situace na vozovce, což vede k značně vysokému riziku zavinění dopravní nehody.