Fandové stanování nedají dopustit na svůj způsob trávení volného času, a tak výrobci nabízejí
i motoristům tuto šanci, a to ve specifickém provedení – stany instalované na střechu osobního automobilu. Vypadá to jako zcela okrajový segment, nicméně v Evropě je asi stovka jejich výrobců, což překvapí. Partnerský automotoklub ÚAMK, německý ADAC, testoval celkem 7 střešních stanů. Jak dopadly?
Zvolil ty, které jsou svým půdorysem větší než ona střecha vozu, tedy o šířce asi 140 cm a s hmotností do 75 kg. Začněme od konce – tedy, který výrobek experti ADAC nedoporučují. Jde o Gentletent GT z roku 2021. Je sice „bezdotekový“, tedy nafoukne ho elektrická vzduchová pumpa, zato nemá odpovídající kvalitu. Šlo také o to, že při testu deště s větrem o síle 30 km/h do stanu zateklo. Naproti tomu vítěz Thule Tepui Autana má prakticky nemačkavý materiál, kvalitní zpracování.
Fakt, že se šířkou 140 cm a délkou až 240 cm všechny stany nabízely dost vnitřního prostoru, je jen jednou stránkou věci. Druhou je vnější uspořádání s krytým vchodem, který poskytovaly jen některé. Což je velké plus, protože si tam můžete posedět v křesílcích.
Dále získávaly kladné body ty výrobky, jejichž tkanina byla dostatečně pevná a hustá, takže tolik neprosvítalo světlo třeba z lampy v kempu nebo Měsíce v úplňku.
Zajímavý byl i test simulované okolní teploty mínus 5 stupňů Celsia. Většina testovaných výrobků dokázala díky topné rohoži uvnitř vytvořit pro spánek přijatelné teplo.
Poměrně zásadní pak byla kontrola stavby stanu, kdy se ukázalo, že například produkty Horntools a Nakatanenga měly naprosto nekvalitní šrouby a matice, s nimiž by se stan nedal vůbec postavit. Prakticky u všech stanů s kovovou konstrukcí se také potvrdilo, že jen jeden člověk nepostaví.
Samozřejmě, že pro mnohé je rozhodující také cena. Ty byly od 45 do 84 tisíc korun a ukázalo se, že vysoká cena výrobku jako u Gentletent GT (72 600 Kč) ještě negarantuje budoucí spokojenost zákazníků.