Prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček se o tomto víkendu zúčastnil Velké ceny Belgie závodů Formule 1
na legendárním okruhu ve Spa, kde nejenom pohovořil se závodníky a organizátory z řad FIA, ale zároveň zavzpomínal na dobu, kdy se po tomto ikonickém okruhu proháněl coby automobilový závodník a pilot závodních vozů BMW.
S JUDr. Oldřichem Vaníčkem, prezidentem Ústředního automotoklubu České republiky se zároveň této světově důležité motoristické akce zúčastnil i člen Court of Appeal FIA (Mezinárodní odvolací soud FIA) JUDr. Jaromír Bláha, který právě v tomto významném orgánu Světové automobilové federace reprezentuje Českou republiku a Ústřední automotoklub České republiky.
Samotná Velká cena Belgie pak v žádném případě nebyla nuda. Od pátečních a sobotních kvalifikačních jízd, kdy sice zvítězil úřadující mistr světa Max Verstappen z Nizozemska, ale díky penalizaci nakonec startoval v neděli do hlavního závodu až z 11. místa, tak nuda nebyl ani samotný závod a nakonec i dohra po dojetí všech jezdců do cíle. Závod sice na závodním okruhu vyhrál pilot Mercedesu brit Goerge Russel, před svým týmovým parťákem a sedminásobným mistrem světa Lewisem Hamiltonem, ale jeho monopost podle traťových komisařů nesplnil technické regule, protože byl o 1,5 kg lehčí, než stanovují pravidla a byl diskvalifikován. Proč byl diskvalifikován Russel a nikoliv Hamilton, když mají v podstatě stejnou techniku? Dle vyjádření samotného Mercedesu doplatil Russel na týmovou strategii jedné zastávky v boxech, kdy v 11. kole měnil středně tvrdou sadu pneumatik za nejtvrdší. Na té už závod dojel, byť se v posledních čtyřech kolech musel bránit útokům Hamiltona. Jedna zastávka znamenala, že Russellovy pneumatiky podléhaly v závěru závodu velké degradaci. Podle šéfa konkurenčního Red Bullu Christiana Hornera právě opotřebení pneumatik sehrálo při vážení vozu zásadní roli. Místo třetího Russellova vítězství se tak ze 105. triumfu může radovat sedminásobný světový šampion Lewis Hamilton. Na druhé místo se posunul Oscar Piastri z McLarenu, jenž kraloval minulý víkend v Budapešti. Dvojici na pódiu doplní původně čtvrtý Charles Leclerc. Tomu v závodním čase chybělo na třetí příčku více než sedm sekund.
A protože byl na místě i jeden z nejpovolanějších, pilot, který na okruhu ve Spa mnohokrát bojoval o cenné vteřinky, zeptali jsme se ho na jeho názor na tento legendární okruh, průběh závodu a nakonec i na jeho dohru po odmávání cílovou vlajkou. „Závody by se měly vyhrávat na trati, nikoliv v zákulisí, nicméně technická pravidla platí pro všechny a je třeba výsledky respektovat“ říká Oldřich Vaníček, který byl o slunečném víkendu ve Spa nejen na trati, ale i v zázemí bojujících týmů. „Okruh se od doby, kdy jsem zde jezdil, v podstatě nezměnil. Samozřejmě se změnilo zázemí pro týmy, únikové zóny a povrch trati je také kvalitativně někde úplně jinde. Ale náročnost tohoto okruhu umístěného v hustých lesích Arden zůstala pro jezdce nezměněna. Například šikana Raidillon Eau Rouge je pro jezdce velmi náročnou zkouškou“ dodává prezident Ústředního automotoklubu.