Sdílené vozy: Proč parkování zdarma

Sdílená auta jsou předmětem sváru v Praze, Brně a v některých dalších městech nejen mezi starosty jednotlivých městských částí, ale hlavně mezi motoristy.

Ti většinou s překvapením zjišťují, že sdílené vozy, stejně jako elektromobily například v Praze neplatí za parkování v zónách placeného stání. Proč?

Přitom nejde o nijak zcela zanedbatelný počet vozidel. V Praze se jedná o celkem 1700 automobilů, které mohou stát hodiny, ale v okrajových částech hlavního města i celé dny bez placení. Respektive, firmy provozující carsharing v metropoli platí poplatek 100 Kč za jeden vůz na celý rok. V Brně, kde je asi 300 vozů k pronájmu, činí platba 1000 Kč na rok. A důvod, proč soukromé firmy provozující sdílené vozy, mají takové úlevy? Podle vedení magistrátu totiž sdílené vozy nahradí 6 až 9 vozů, které si nemusí občané koupit. Nebo si prý nepořídí třetí automobil do rodiny, a tím prý odlehčí dopravě v Praze, Brně a jiných velkých městech.

Odborníci ÚAMK považují takovou argumentaci za zcela lichou. To pak můžeme diskutovat o tom, kolik vozů nahradí taxi služby a zda by jejich vozy rovněž neměly mít parkování zcela zdarma. A co popřemýšlet ještě o dalších výdělečných firmách, které by měly dostat další úlevy v podobě bezplatného parkování a „zabírání“ místa na hodiny především v centrech měst běžným motoristům. Takže experti ÚAMK se plně postaví za návrh, aby majitelé sdílených vozů platili plné parkovné.