Řekněme to znovu a jasně – bezhlavé bruselské prosazování elektromobilů přináší celou řadu nejen otazníků, ale doslova a do písmene hrozeb.
Tou další mohou být proražená svodidla.
Svodidla podél i v dělícím pásu především silnic I. třídy a dálnic, ale i ve městech mají chránit před možnými následky nekontrolovaného vychýlení vozidla ze své správné dráhy. Jsou stavěna tak, že v mnoha případech dokáží „zastavit“ i mnohotunové nákladní vozy. Jenže na elektromobilech si mohou „vylámat zuby“. Jak to?
Prvním problémem je hmotnost elektromobilů, která zásadně převyšuje tu vozidel se spalovacími motory. Takže například Rivian R1T při testu, který provedla universita Nebraska-Lincoln, svodidla při řízeném nárazu nevydržela. Důvod? Ona hmotnost 3,25 tuny. Jenže i Tesla Model 3 s hmotností „jen“ 1,74 tuny dokázala něco obdobného. Jak to?
Vysvětlení poskytl na slovo vzatý odborník, a to vedoucí pracovník Midwest Roadside Safety – jednoho ze dvou zařízení v USA oprávněných testovat svodidla. Důvod, proč ta svodidla, která jsou instalována na stejně tak amerických, jako i na českých silnicích, neodolají v některých případech elektromobilům, je v tom, že vozy do zásuvky mají těžiště, tedy převažující hmotnost, umístěnu v rozpětí o 13 až 20 centimetrů níže než „spalováky“. Jednoduše, stávající svodidla nejsou na náraz tak vysoké hmotnosti tak nízko na zemí stavěny.
Je to jen další a další důvod, proč i v evropském „zeleném běhu“ s elektromobily přibrzdit, než nám narazí do svodidel.