Zní to bezmála nepochopitelně, prodej použitých automobilů za první pololetí letošního roku vzrostl meziročně o 4,2 %.
Přitom stejně tak jejich cena, a to o 11 tisíc korun na průměrných bezmála rovných 300 tisíc korun, přičemž stáří těchto vozů je o více než půl roku vyšší, tedy 9,8 roku. Jinými slovy přes všechna negativa je o ojetiny stále větší zájem. Proč?
Odpověď pravděpodobně zná v zásadě každý motorista – lidé jsou nuceni stále více šetřit. Pokud jde o navyšující se stáří ojetých automobilů, největší roli v letošním roce hrál fakt, že věk těch dovezených ze zahraničí se dostal o 9,5 měsíce výše na 11,4 roku. Jinými slovy, do Čech se vozí stále starší kusy. Přesto 53 % všech prodaných vozů má tak zvané české kořeny.
Co asi kupce nejvíce zklame, je fakt, že podle Cebie má zhruba třetina všech ojetin stočený počet kilometrů na svém palubním přístroji. A to za situace, kdy se meziročně zvýšil průměrný nájezd ojetin o dalších 1000 kilometrů, a to na průměrnou hodnotu 145 000 kilometrů.
Co stáčení přináší prodejcům a naopak o kolik jsou okradeni kupující? Jednoduchá odpověď, při průměrné uvedené hodnotě ojetiny, bez dvou tisíc 300 tisíc korun, je ztráta kupujícího 30 až 40 tisíc, tedy 10 až 13 %. A které vozy mají nejčastěji upravený počet najetých kilometrů? Jsou značek: Škoda, BMW, VW, Mercedes-Benz a Audi. Tohle je neslavná první pětka. Do desítky pak ještě patří: Ford, Renault, Peugeot, Toyota a Fiat.