Každoročně se stane v Čechách zhruba 3300 dopravních nehod s účastí chodců, přičemž více než čtvrtina chodců dojde k újmě přímo na přechodu nebo v jeho blízkosti. Ani další číslo, a to fakt, že se 30 % smrtelných nehod stane na víceproudých komunikacích, není příznivé. A kdo za to všechno může?
Bezmála 100 %, přesněji 98 % havárii na pěších přechodech má jednoho viníka – řidiče. Jakmile se šoféři plně nevěnují řízení, jsou následky zvláště tragické, pokud se jedná ve městech o chodce. Je žádný „plechový oblek“ neochrání.
Co dělají řidiči špatně? V bezmála pětině případů havárií prostě nedají chodci přednost na přechodu. Druhou nejčastější chybou je objíždění chodce na přechodu a v třetím případě je to nedostatečná pozornost a prudké brždění před chodcem na přechodu.
Pokud jde o samotné chodce, pak jejich hříchy jsou následující: nejčastěji jednoduše nevěnují pozornost silničnímu provozu, ať už vinou poslechu hudby nebo telefonování. Dále jde o to, že chodec nepřechází přímo po přechodu, ale zkracuje si tak zvaně cestu šikmým přecházením. Třetí chybou je procházení skrze kolonu vozidel.
Odborníci ÚAMK dodávají, že svoji pozitivní roli hraje i jednoznačnější formulace zákona, jak je tomu například na Slovensku a Švýcarsku, stejně jako v Rakousku i dalších zemích. To znamená, že tam používají formulaci, která v té nebo jiné míře, striktněji nebo méně, hovoří o tom, že po vstupu chodce na přechod mu vozidlo musí dát přednost.