Pomalá jízda: Stresuje až ¾ mužů

Zcela správně se říká, že každý extrém je nebezpečný. Pro situaci na silnicích je to stejně tak příliš rychlá, stejně jako příliš pomalá jízda. Nejde o pouhé obecné konstatování, nebo přání, ale o dopravní předpis. Pro dálnici je sice stanoven limit 80 km/h, ale na ostatních silnicích nic striktně stanoveného neplatí. Takže?

Tudíž je na místě se řídit zněním zákona, který říká, že rychlost kromě dopravních předpisů a značek mohou stanovit naše schopnosti řidiče, stav automobilu a jeho náklad či to v jakém stavu je silnice nebo jaké je počasí. Jinými slovy, pakliže nic z toho se „nekoná“, je pomalá jízda bezdůvodná a znamená, že daný řidič-šnek omezuje plynulost dopravy. Za což může být pokutován obdobně jako za opačný extrém – nebezpečně rychlou jízdu.

České předpisy jsou v tomto směru, tak jako ostatně v mnoha dalších ohledech, povrchně nekonkrétní. Naopak například na Slovensku je přílišné zpomalení nebo pomalá jízda jasně kvalifikována a pokutována. Ještě konkrétnější jsou pak předpisy třeba ve Velké Británii, kde je příliš pomalá jízda kvalifikována jako bezohledná a pokutována na místě až zhruba 3000 Kč a připsáním 3 trestných bodů a v přestupkovém jednání až částkou 150 tisíc korun a zákazem řízení.

Proč takto „drakonický“ postih? Jednoduše proto, že provokuje řidiče k riskantnímu předjíždění. Podle průzkumu Stem/Mark je 42 % českých mužů-řidičů mimořádně pomalou jízdou vyprovokováno až k agresivitě. U žen je to 29 %. Jinými slovy, šofér, který se plouží za řidičem v klobouku, nebo s platem vajíček na zadním okénku se může chovat nepředloženě a následkem je pak třeba i dopravní nehoda.     

Update cookies preferences