Jednou z cest, jak mohou a chtějí jednotlivé evropské státy dosáhnout splnění svých ekologických závazků, je prosazování prodeje paliva s vyšším podílem bio složky. Jinak řečeno, prodejem především benzinu E10, a to s 10 % podílem etanolu. Řeknete si, pro mě za mě. Jenže…
Průměrný věk českých osobních automobilů již dosáhl hranice 16,2 roku, což znamená, že řada z nich je z roku výroby 2009 i starších. Což může být problém. Vždyť například vozy Alfa Romeo „zkousnou“ bez následných problémů pro jejich motor nový benzin E10, pakliže jsou vyrobeny po lednu 2011. Nebo Fiat, bio benzin s 10 % podílem ekologické složky není vhodný a výrobce ho nedoporučuje pro modely: Barchetta 1,8 16 V, Bravo a Brava 1,6 16 v, Doblo…a dalších pět modelů. Renault uvádí celkem 12 modelů a jejich motorových verzí, pro které je bio benzin rovněž nevhodný. Jen o jednu položku méně má Volkswagen, když především vozům Golf konkrétních verzí a roků výroby rozhodně bio „nechutná“.
Světe div se, v seznamu zapovězené konzumace E10 jsou i benzinové motory 1,3 litru OHV (40 a 50 kW), které jsou především v modelech Škoda Felicia.
A to nemluvíme o všech veteránech, pro které rovněž není tankování bio vhodné. Jinak řečeno, za splnění ekologických plánů českého státu zaplatí kromě jiného také motoristé, kteří do svých starších vozů, aby nepoškodily jejich motory, musí tankovat vysokooktanový, samozřejmě dražší benzin, do nějž se nepřimíchává ona 10 % složka etanolu. Rada odborníků ÚAMK motoristům tedy zní: ověřte si u zástupce vaší automobilky, že svůj vůz skutečně bez následků můžete „krmit“ bio benzinem.