Přijde nám, že vybrat si nejlepší střešní box právě pro vaše auto, je jako hledat ideální ženu pro manželství. Zřejmě ani jedno ani druhé v zásadě neexistuje. Jsou jen lepší nebo horší možnosti.
Od střešních boxů totiž požadují motoristé: velký objem, snadnou manipulaci, nízkou hmotnost, odolnost vůči mrazu a dešti, pevný zámek a upnutí na lyžiny a příčníky, jistotu, že při nárazu vozu vydrží jak samotná skořápka boxu, tak jeho upevnění. No a v neposlední řadě také motoristé žádají dobrou, rozuměj přijatelnou cenu. A to jsme jisto jistě na něco zapomněli.
Na tyto základní parametry, včetně nárazových testů a hodnocení nárůstu spotřeby, se zaměřili odborníci ADAC, partnerského automotoklubu ÚAMK, když nedávno testovali celkem 13 nabízených na trhu střešních boxů vhodných především pro vůz VW Golf. Ten posloužil jako vzor kompaktního vozu, na který motoristé upevňují box, aby neomezovali cestující a prostor pro ně. Vždyť například čtyři páry lyží o délce 175 cm, a k tomu lyžařské boty, hůlky se vážně do interiéru vozu nevejdou. Právě takovéto zatížení tvořilo základ pro test.
Ukázalo se, že nelze spoléhat na dvě jistoty – té nejvyšší ceny, stejně jako na to, že je box nabízen automobilovým výrobcem. Nijak nevynikaly například boxy nabízené automobilkami Škoda a Volkswagen. Příliš těžký byl box od Mercedes-Benz a zklamal i výrobek od BMW. Ten je totiž vždy určen jen na lyžiny a příčníky od BMW a ještě k tomu, jen pro daný model.
Pokud jde o ceny, lze uvést jedno srovnání. Druhý nejdražší střešní box Audi (830 euro) od Thule sice vyhrál, ale nejlepší poměr ceny a kvality dosáhl produkt Norauto Bermude 300 jen za 350 euro.
Ze seznamu doporučených boxů jednoznačně vyřadil dva tak zvaný Citycrash, tedy simulace městské kolize. V případě výrobků Northline a VDP se totiž boxy utrhly od příčníků. To by samozřejmě hrozilo tím, že boxy mohou zranit chodce.
Překvapením byl i fakt, že velmi často i u kvalitních výrobků neodpovídají údaje o jejich kapacitě. Jsou nadsazené. V případě Audi, Northline a Thule o 10 %, u VDP dokonce o 20 %. V tomto případě je prostor dokonce o 80 litrů ve skutečnosti menší než udává výrobce.
Jaké tedy byly výsledky testu? Už jsme uvedli, že zvítězila značka Thule. Následovaly: produkt Mercedes-Benz M, Hapro Traxer 6.6, Kamei Base 400 a Atera Caser L. Na posledních pěti místech byly naopak VDP Xtreme, Northline EVOspace TEF XL, střešní box VW 340 a ten, určený pro vozy Škoda.
Odborníci ÚAMK upozorňují na fakt, že dříve, než motorista „nacpe“ box věcmi, měl by jednak znát povolené zatížení střechy svého vozu, které je u kompaktů obvykle kolem 75 kg. Dále by měl znát hmotnost samotného boxu a od toho odvodit co všechno dát na střechu. Orientačně počítat asi s 50 kg. Přitom se doporučuje těžké věci uložit do zavazadelníku a naopak lehčí, ale objemné, jako například oděv, uložit do boxu. Tak se vyhne řidič tomu, že se zásadně změní těžiště vozu, a tudíž i schopnost se ve vyšších rychlostech vyhnout například překážce. Bezpečnost by měla být na prvním místě.