Test: Třináct nosičů jízdních kol

Základní informace z testu nosičů jízdních kol, určených k montáži na tažné zařízení, zní – dražší jsou lepší.

Nicméně stále také platí, že každou pravdu potvrzují výjimky. Ověření kvality a bezpečnosti nosičů kol zorganizoval partner ÚAMK, německý automotoklub ADAC společně se švýcarským klubem TCS. Co akce ukázala?

To, že na špičce je jen jeden výrobek a naopak dvěma nosičům by bylo lepší se vyhnout. Pro hodnocení odborníci zcela záměrně vybrali zařízení vhodná pro použití na tažném zařízení. Právě ta jsou totiž schopna bez problémů unést i těžší kola, jako jsou dnes populární elektrokola. Navíc pro jízdní stabilitu osobních vozů je právě tato varianta nejvhodnější, protože na rozdíl od umístění bicyklů na střechu, nemění těžiště auta a nezhoršují tedy jeho vlastnosti při nenadálých situacích. To platí například pro razantní zpomalení, stejně jako pro ostrý vyhýbací manévr.

Technici se při hodnocení řídili tím, že 40 % výsledného hodnocení ovlivňovala snadná manipulace, stejný podíl měla kvalita výrobku a 20 % připadlo na bezpečnost použití toho kterého zařízení. Ve třetím případě vše doplňovaly jízdy s prudkým bržděním, vyhýbacím manévrem a přejezdem nerovností.

Jak jsme uvedli, jediný nosič získal nejlepší známku, a to školní „dvojku“, tedy velmi dobrý. Jednalo se o nosič Uebler i21. Důvody? Je nejlehčí (13,2 kg), je s ním nejsnadnější manipulace, nejsnadněji se odmontuje a zabírá nejméně místa po složení. Snad jediným jeho negativem je cena – 727 eur. Nejvyšší ze všech 13. testovaných nosičů. Druhý nejdražší, a to Thule EasyFold XT2 obsadil v celkovém hodnocení třetí pozici. Zklamáním byla pozice známé a dražší firmy Atera a jejího výrobku Pro Advanced, která skončila v polovině žebříčku testovaných zařízení. Naopak cenově dostupnější MFT compact 2e+1 obsadil druhou pozici.

Pokud mluvíme o nejlevnějších nosičích, tedy na úrovni od zhruba 8000 Kč, pak jsou to výrobky, které obsadily poslední čtyři pozice celkového hodnocení, přičemž dvojice – Fischer ProLineeVO 2 a také Manebo Antares – skončila se školní známkou čtyři. Tedy „uspokojivý“ výsledek.

Nejpočetnější skupinou tedy byly ty výrobky, které dostaly trojku, tedy dobrý.

Odborníci ÚAMK přidávají několik rad – vyzkoušejte si nosič před odjezdem, aby pak v okamžik odjezdu nenastala nervozita. Pamatujte, že v zahraničí je povinnost osadit nosič na tažném zařízení třetí poznávací značkou. V zemích jako je Itálie je ještě třeba na kola umístit výstražnou bílo červenou ceduli o rozměrech 50 x 50 cm. A do třetice, pakliže nepřevážíte kola, jste povinni nejen nosič, ale i tažné zařízení, pokud je odnímatelné, odložit.          

Update cookies preferences