Vše má dvě strany mince. Tak i ekologičtější palivo, které nyní nahradilo E5 s 5% podílem biopaliv,
tedy benzín E10 s dvojnásobným podílem bio složky. Zatím se hovořilo o tom, že není vhodné pouze pro starší vozy, jenže se ukazuje, že i moderním benzinovým agregátům mohou škodit. Oč jde?
Základem problému je voda. Při spálení zhruba 1 litru E10 vodní páry při spalování zkondenzují a vytvoří asi 1 litr vody. Loužička pod výfukem potvrdí, že značná část jí vyteče právě tudy. Zdaleka ale ne všechna voda. Zbytek se smíchá s motorovým olejem, dostane se do ventilačního systému agregátu, kde může ucpat průtok oleje a ten si poté najde cestu ven, na asfalt. Nemluvě o možné korozi samotného motoru a jeho částí, stejně jako výfuku.
Krátce – především pro vozy, které neabsolvují pravidelněji jízdu v dálniční rychlosti, kde se takto vzniklé kaly mohou spálit, rozhodně není benzín E10 požehnáním. Právě naopak. Ale co, povinné použití biosložek v palivu prosazené EU je zavedeno. Euro byrokraté z Bruselu si mohou odškrtnout, že pro motoristy udělali zase něco dobrého. Skutečně dobrého?