Body: Kdo je „sbírá“ nejvíce?

Na rozdíl od sbírání bodů v super marketech jsou tohle body, o něž nikdo z nás nestojí

– trestné body za porušení dopravních předpisů. Jak si čeští řidiči v tomto směru vedou? Ze zhruba necelých 7 milionů lidí, kteří mají v Čechách řidičské oprávnění, jich vloni 450 000 „vyfasovalo“ minimálně nějaký bod. Přesněji 2 body, což je od poslední změny bodového systému minimum. Takže?

Statistika za rok 2016 jasně říkala – každý 170. řidič se vybodoval a zhruba 8 % šoférů v daném roce dostalo nějaký trestný bod. Po sedmi letech, tedy za loňský rok, to už bylo 15,5 % řidičů, kteří se dopustili bodovaného přestupku. To je více než výmluvné.

Kdo drží rekord v počtu „získaných“ bodů? Mladí. Jestliže mladí ve věku 18 až 24 let, jak zní statisticky tato věková kategorie, představují jen asi 3 % ze všech řidičů, pak ale mezi nimi asi necelých 10 % už bylo bodováno. Ještě více se to pak týká těch, ve věku 28 let. V této skupině o 4 body jich přišlo bezmála 2500. Následně procentuální podíl bodovaných klesá, aby se dalším, tak zvaně nebezpečným věkem, stalo 33 let, se zhruba 3300 řidiči, kteří si připsali 4 trestné body. Třetí kategorií s problémy je skupina ve věku 38 let. U těchto řidičů opět zaznamenáváme růst těch s trestnými body.

Pro zjednodušení bychom mohli uvést, že postihy sbírají ti mladí, poté třicátníci a čtyřicátníci. Podle odborníků ÚAMK je vysvětlení poměrně logické – mladí nemají zkušenosti, třicátníci možná trochu neoprávněně nabyli jako řidiči sebevědomí a čtyřicátníci mají určité pracovní či majetkové postavení a mylně ho zaměňují za domnělé „jiné“ postavení na silnici. Příčin je samozřejmě mnohem více, ale i tyto faktory hrají svoji roli, jak ukazují průzkumy.            

Update cookies preferences