Zima mění zajeté motoristické zvyky. Někteří se snaží nechat vůz odstavený v zimních měsících
v garáži, jiní volí řešení, kdy jedno auto je po většinu zimy odstavené a „ničí“ se jen to starší. Zkrátka v mnoha případech i několik měsíců zůstávají vozy nehnutě stát s natankovaným benzinem nebo naftou v palivové nádrži. Že to není ideální, to asi každý tuší, ale jakou dobu nechat palivo v nádrži nebo kanystru vydrží?
První rada zní – i když se to zdá lákavé, například vzhledem k nižší okamžité ceně paliva, není na místě se „předzásobit“ na dlouhou dobu benzinem nebo naftou do kanystru, který pak motorista nechá přes zimu například v garáži. Důvod? Prostě riskujete, že může dojít k nějaké neočekávané události a k požáru. Navíc je na místě zcela vyřadit z používání kovové nádrže. Možná se to nezdá, ale mohou uvnitř rezivět, a rez pak způsobí po nalití do palivové soustavy vozy jeho poškození.
Mějme také na paměti, že pokud čerpáme palivo s příměsí ekologické složky, a to je třeba u BA95 zcela běžné, jejich trvanlivost, tedy reálná doba po kterou mohou stát netknutě anebo být v nádrži auta, se zkracuje. Přitom s vyšším podílem bio složky, dosud činil běžně 5%, nyní už 10 %, je odolnost paliva proti vodnatění a dalším problémům nižší. Pokud tedy víme, že vůz i s palivem zůstane po několik měsíců stát v garáži, volme raději v případě benzinu 100 oktanový, tedy bez eko složky.
Zároveň bychom si měli uvědomit, že norma ČSN 656500 sice hovoří, že za konkrétních podmínek může být benzin skladován až 24 měsíců, ovšem běžný motorista daných ideálních podmínek zřejmě nedosáhne. Tudíž je rozumné počítat s tím, že ponechám palivo v nádrži jen po zimní čtyři měsíce. Něco podobného, a možná i o něco kratší doba, platí i pro naftu. Jak jsme uvedli, viníkem jinak vyšší odolnosti nafty proti degradaci, je stále se zvyšující podíl bio složky v ní. Tudíž odborníci ÚAMK radí – pamatujme na to ještě před „zimním spánkem“ svého vozu. Teď na jaře je pak nejlepší, když v nádrži není příliš starého paliva, které hned při prvním jarním výletu doplníme novým.