Začněme tím, že z celkového počtu registrovaných v ČR řidičů je 54 % mužů a 46 % žen.
Tedy, pro zjednodušení bezmála 50 : 50. Jenže hned podle dalších čísel z policejní statistiky, a to řidičů, kteří přišli o body, to vypadá docela jinak. Tak, jakoby mužů žilo, či přesněji řídilo auta v Čechách 90 % a žen jen 10 %. Jak to?
Jednoduše by se tak mohlo usuzovat, když se podíváme na fakt, kolik mužů se tak zvaně za loňský rok vybodovalo – šlo o 35 709 motoristů mužského pohlaví. Naopak stejného prohřešku, 12 bodů za své chování na silnici, se dopustilo jen 3 698 žen. Je to tedy poměr 90,62 : 9,38 procentům. Budeme-li se řídit těmito čísly, pak jsou ženy 10 x lepšími řidiči. Nebo přesněji – ukázněnějšími, více dodržujícími předpisy a podobně.
Ani když vezmeme všechny, kdo dostali během roku 2024 nějaký trestný bod vinou porušení dopravních předpisů, je poměr mezi muži a ženami propastný. Trestný bod za řízení vozu získalo 81,17 % mužů a 18,83 % žen. Opět pro zjednodušení, je to poměr 80 : 20.
Jistě, musíme vzít v potaz, že muži častěji řídí rodinný vůz, stejně jako je více mužů za volanty nákladních aut, autobusů, více jich sedlá motocykly a podobně. Nicméně rozhodně nelze statisticky doložit, že by běžně za volantem na českých silnicích sedělo 80 % chlapů a jen 20 % něžného pohlaví. To je více než pravděpodobné. Takže?
Takže mluvíme o stále sílící tendenci nebezpečného, bezohledného chování pánské části šoférů. Což potvrzují i průzkumy, které mluví o tom, že více než polovina všech motoristů se necítí na českých silnicích bezpečně. Což policejní fakta o „vybodovaných“ jen potvrzují, ukazují, kdo je zdrojem tohoto nebezpečí. A není třeba dodávat, že tady pokulhává nebo přímo kulhají: dopravní legislativa, bodový systém, represivní složky…