SUV: Malé má až 3x nižší náklady

Kolik vám vytáhne z peněženky vaše SUV? Při určení je až příliš mnoho proměnných,

nicméně, jak ukazuje výpočet partnerského automotoklubu ÚAMK, tedy německého ADAC, je možné se dobrat pravdy. Ta zní, při velmi zjednodušeném závěru, takto – nejméně nás stojí, i pokud jde o provoz ty levnější SUV, vítězí hybridy a nejvíce želízek v ohni má Dacia.

Ale buďme konkrétní. Němečtí odborníci vzali při výpočtu v potaz snad všechno, co je třeba: základní cenu nového vozu, průměrnou spotřebu ať už benzinu, nafty, LPG nebo elektřiny, ale i to, o kolik se za 5 let sníží hodnota daného modelu. Dále to, na kolik přijdou pravidelné servisní kontroly, jako je výměna oleje, filtrů a podobně. Dále, jaké bude opotřebení a případně nitná výměna pneumatik i některých dílů. No a nakonec započítali do celkových výdajů také standardní pojištění daného modelu. To všechno za 5 let, při ujetí v průměru ročně 15 000 kilometrů. No, a pro maximální objektivnost ještě rozdělili dané vozy do 4 kategorií podle velikosti. Takže …

Mezi malými SUV jsou na prvních třech místech: Dacia Spring v elektrické verzi s výkonem 33 kW, Toyota Aygo v benzinu (53 kW) a Suzuki Ignis s obdobným spalovacím motorem (61 kW). Přičemž nejnižší průměrné měsíční výdaje vyšly v přepočtu z německých cen na 10 450 Kč.

Mezi kompaktními SUV, pokud jde o skromnější výdaje, opět kraluje Dacia. Tentokrát Duster ECO-G (LPG) s výkonem 74 kW. Další jsou: Citroën C4 Hybrid (74 kW) a VW T-Roc s benzinovým agregátem (85 kW). V této třídě už je na místě počítat s měsíčními výdaji od 12 175 Kč.

SUV střední velikosti vévodí s nejnižšími platbami Peugeot 408 Hybrid (100 kW). Následují: Toyota RAV4 Hybrid (160 kW) a Subaru Forester s benzínovým motorem 110 kW. Výdaje za měsíc: od 19 100 Kč.

Z velkých SUV se vám nejméně podívají do peněženky: Mazda CX-80 PHEV s plug-in hybridem o výkonu 241 kW. Na dalších místech pak elektrické vozy: Polestar 4 (200 kW) a Audi Q6 e-tron (215 kW). Přestože jsou to „šetřílci“, vytáhnou motoristům v Německu z kapsy měsíčně v průměru 27 075 Kč.

Jistě, německé ceny za práci, pojištění i pohonné hmoty a podobně jsou vyšší než v Čechách, nicméně se ukazuje to hlavní, že malé SUV, pakliže větší v zásadě motorista nepotřebuje, si řekne o bezmála 3 x nižší náklady než velké SUV. I to je tedy rada, které je radno se držet před koupí nového SUV.   

Update cookies preferences