Při rozhodování o tom, jakou ojetinu si vyberete, by mělo rozhodovat i to, jaký motor onen použitý vůz má.
Tím chceme říct, že je dobré se v tomto ohledu obrátit na odborníky, kteří mohou poradit, zda daný motor nabídne dlouhou životnost nebo naopak. Experti se rozhodli zvolit pětici nejlepších benzinových motorů, především dostupných čtyřválců. Které to jsou?
Asi nejdelší dojezd může nabídnout v této kategorii zážehových agregátů Toyota pro model RAV4. Dá se očekávat, že může najet až 420 000 kilometrů. Řeč je o čtyřválci 20,0 ValveMatic (3ZR-FAE) s výkony motoru 148 k nebo až o 10 více. Jen je na místě asi po půl stovce tisíc najetých kilometrů vyměnit vodní čerpadlo. Tento agregát ale můžete najít i v dalších modelech Toyoty. Je to tedy trefa do černého.
Druhým japonským dálkovým běžcem je Honda CR-V nebo Honda Accord a další modely, které mají pod kapotou čtyřválec 2,0i (R20A), který přišel na svět před dlouhými 19 lety. Nicméně je to „držák“, pokud si necháte pravidelně nastavit vůli ventilů a budete tankovat kvalitní palivo a včas měnit olej. Pak se odmění rovněž reálným dojezdem až 400 000 km.
Třetím agregátem, který vydrží až do hranice 400 000 km je, světe div se, čtyřválec 1,6 16 V (K4M) s výkonem 100 až 115 koní, který najdete v modelech Renault Mégane, ale i Dacia Logan nebo Sandero a dalších. Z dosud uvedených agregátů je tím nejstarším, protože z výrobních linek začal sjíždět v roce 1999. Pokud se majitel postará o včasnou a pravidelnou výměnu rozvodového řemenu, je schopen vydržet opět onu pomyslnou vysokou hranici nájezdu.
O něco méně, asi 350 000 km, je v průměru nejvyšší nájezd motoru 2,0i (4B11). Tento zážehový čtyřválec má na svém kontě už 20 let, a svoji spolehlivost zaručí, jestliže budete věnovat dostatečnou pozornost rozvodovému řetězu. Potvrdil to ve vozech Mitshubishi Outlander, Lancer nebo v některých modelech Jeep.
Pětici „dlouhoplazů“ uzavírá šestiválec 4,0i (1GR-FE) z roku 2002 v legendárním „držáku“ Toyotě Land Cruiser. S tímto agregátem, stejně jako se samotným vozem, přežijete atomovou katastrofu. Samozřejmě, že i on si zaslouží včasnou výměnu olejů a přiměřenou starostlivost. Pak s ním najedete rovněž oněch 400 000 km bez vyšších nákladů na údržbu nebo výměnu dílů.
Rada odborníků ÚAMK tedy zní, při výběru ojetého vozu se nezajímejte jen o najeté kilometry nebo výbavu, ale i o motor a jeho stav. Pak se vám odmění dlouhými roky dobré služby. A ještě jedna rada – obdobný dlouhý nájezd neočekávejte od moderních elektronikou přecpaných motorů.