Bylo to šťastné spojení – ona Margit Engellau, švédská fyzioterapeutka a on, Gunnar Engellau,
tehdejší generální ředitel automobilky Volvo, našli cestu k prvním sériově vyráběným v osobních vozech opěrkám hlavy. V roce 1968 šlo u značky Volvo o doplňkovou volbu, která zachránila první řidiče a pasažéry před těžkými následky zranění.
Odborníci následně prokázali, že tento zdánlivě velmi jednoduchý prvek bezpečnostní ochrany dokáže snížit následky poranění krční páteře až o vysokých 40 %. A to byl teprve začátek, který přivedl nejen k tomu, že opěrky hlavy jsou dnes povinným bezpečnostním prvkem výbavy každého vozu.
Následovala další vylepšení, s nimiž jako první přišla značka Saab v roce 1997 a šlo o systém SAHR (Saab Active Head Restraint), neboli systém, který při nárazu do vozu zezadu zamezí švihového efektu, kdy se hlava prudce pohne dozadu a může se poškodit krční páteř. Proto systém vymyšlený Saabem a následně rozvinutý dlouhou řadou dalších automobilových výrobců při nárazu přikloní opěrku k temeni hlavy a zamezí poranění.
Proto odborníci ÚAMK zdůrazňují, že je na místě při každé změně řidiče či pasažérů různých výšek v jednom voze, věnovat sekundu času správnému nastavení opěrky hlavy, aby mohla na maximum vykonat svoji práci – ochránit krční páteř. Stačí nastavit opěrku hlavy tak, aby její horní plocha a vrchol hlavy byly v jedné rovině. Jednoduché, ale děláme to?