ÚAMK radí Mráz: Co v autě trpí nejvíce?

Jako první asi každého, jestliže bude chtít odpovědět na otázku položenou v titulku, napadne – akumulátor.

To je nesporné, baterie při teplotách pod mínus 10 až 15 stupňů Celsia mohou přijít až o 20 % své nabíjecí kapacity. Ovšem není to jediný zásadní díl, který v mrazech trpí. Své si prožije i samotný motor. Proč?

Běžnou praxí motoristů je, že jakmile v zimě naskočí motor a okna jsou oškrabaná, vyrazí. Přitom zapnou naplno vyhřívaní sedaček, stejně jako ventilaci s ohřevem vzduchu. Následkem je jak zatížení motoru, tak i baterie. Ani jedno není právě nejvhodnější.

Pokud jde o pohonnou jednotku, musí bojovat za mrazivého počasí se dvěma problémy – vysokou viskozitou, tedy hustotou oleje, který by měl mazat kovové části motoru a dále s rozdílnou tepelnou roztažností oněch kovových dílů agregátu. V prvním případě nedostatečné mazání znamená vyšší opotřebení kovových dílů vzájemně jeden o druhý a tvorbu mikro hoblin kovu, které ještě více zhoršují mazání motoru. Škodí to válcům, pístním kroužkům a dalších součástkám.

V případě poněkud vědecky znějící rozdílné roztažnosti kovových dílů motoru jde prostě o to, že dnes běžně používaná hliníková slitina se za mrazů smršťuje více než kusy z ocele. Typickým příkladem může být hliníková kliková skříň a ocelová ložiska a kliková hřídel v ní. Opotřebení při rychlém rozjetí se hned po startu tedy v tomto případě zvyšuje opotřebení motoru.

Jak tedy správně startovat a rozjet se? Varováním pro motoristu, že baterie tak zvaně „mele z posledního“ je předchozí kuckavý start, kdy motor nenaskočí hned, ale tak zvaně se trápí. V tomto případě je na majiteli vozu, aby se pojistil před příštím mrazivým ránem, kdy už vůbec nenastartuje, tím, že baterii nabije. Běžně prodávané jednoduché nabíječky zvládnou svoji práci a během pár hodin a akumulátor bude opět v dostatečné kondici. Pokud to nejde jinak, lze použít pro start startovací kabely. Znám je i fígl, že před startem zjevně oslabené baterie asi na 15 sekund zapnete přední světlomety, tím zahřejete baterii a pak se pokusíte nastartovat. Když ani to nepomůže, je zbytečné baterii trápit.   

Pokud jde o samotný rozjezd za mrazivého rána, odborníci ÚAMK rozhodně doporučují zhruba 2 až 4 minuty nechat motor běžet na volnoběh, ne ovšem nijak zvláště dlouho. Tím se teplota jak kovových částí motoru, tak oleje, a tedy jeho viskozita, dostane blízko správným teplotám. Následně je rozhodně třeba volit klidné tempo a plynulé zrychlování vozu, než se motor dostane do správné provozní teploty a bude připraven snášet i vyšší zatížení a nijak mu neublížíme.

Update cookies preferences