Zní to bezmála paradoxně, nicméně je tomu tak. Jestliže mladí mezi 18 a 24 lety jezdí v 5letém autě,
činí procento nehod zaviněných rychlostí 30 %. Ovšem, jakmile jde o vozy starší 16 let, už je to 40 % a tak dále. O čem to vypovídá?
Asi leckoho napadne, že ona starší auta, která si mladí kupují, jsou „pecky“ – sice výkonné, ale staré sportovní vozy, které prostě mladí na běžné silnici ani moc nezvládnou. O to raději se ukazují, jak silný vůz mají. To je jedna možnost a jedna pravda.
Zřejmě podstatnější je, že prostě jde o staré vozy s bezpečnostní výbavou, kterou dnes nenazvete právě vynikající – nižší počet airbagů, elektronických bezpečnostních systémů, deformačních zón, kvalitních materiálů atd. Navíc ona stále starší auta, průměrný věk osobního vozu v ČR už dosáhl 16,4 roku, jsou také hůře udržovaná. Kdo by také strkal peníze do „plechovky“.
Obecně je navíc smutnou pravdou, vycházející z analýzy dat za roky 2010 až 2024 společností Portál nehod, že u mladých řidičů do 24 let je podíl nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí 36 %. Naproti tomu u starších motoristů je to 19,1 %. To je značný rozdíl.
Z toho podle odborníků ÚAMK kromě jiného vyplývá, že mladí jezdí ve starších, méně bezpečných vozech, a nepoměrně rychleji než starší řidiči.