Bloková výjimka: Dál i neautorizované servisy

Původně to znělo jako jednoznačná zpráva – 31. května letošního roku končí platnost blokové výjimky.

Jinými slovy už jen tři měsíce by mohli motoristé se svými vozy do neautorizovaných servisů, aniž by přišli o záruku na své vozidlo. Tato zpráva by rozhodně nepotěšila řadu motoristů, kteří prostě nemají dostatek prostředků, aby využívali mnohdy dražší značkové servisy, kde používají výhradně originální díly. Evropská komise ovšem udělala krok správným směrem. Jaký?

Co umožňovala tak zvaná bloková výjimka? Aby zákazníci mohli volit nejen výhradně autorizované servisy, tedy síť opraven, kterým dala „požehnání“ samotná ta která automobilka. Tedy, že s vozidly mohli motoristé zamířit i ke „svému“ automechanikovi pracujícímu třeba jen ve vlastní dílně. A za předpokladu, že automechanik dodrží výrobcem stanovené postupy, bude používat náhradní díly odpovídající kvality, pak motorista nepřijde o výrobní záruku v řadě případů nikoliv jen 2 roky, ale na některé komponenty až 5 či dokonce 10 let. Jinými slovy, na trhu je tak větší konkurence, větší nabídka a nehrozí monopol cen stanovený automobilkami. Takováto možnost byla dána díky blokové výjimce na 10 let s platností do 31. května 2023. Nyní by vše skončilo.

Evropská komise ovšem vyhodnotila, že daná bloková výjimka je trhu prospěšná, a tak její platnost prodloužila o 5 let do 31. května 2028.