Autodíly: Zadní svítilny, blatníky o 70 % dražší

Jestliže ceny nových a ojetých vozů lezou vzhůru,

stejně jako pohonných hmot, dálniční známky, pak ceny náhradních dílů vzhůru doslova letí. A to doslova, jak jinak pojmenovat růst cen některých dílů, jako jsou například zadní svítilny, části karoserie, jako jsou blatníky nebo víka zavazadelníků, které zaznamenaly nárůst i o více než 70 %?!

Uveďme jen konkrétní fakta, která nabízí německá asociace pojišťovat GDV – inflace u našich západních sousedů dosáhla 10 %, energie a potraviny zdražily o 21 %, pohonné hmoty o bezmála 15 %. Ovšem ceny dílů za poslední dekádu vystřelily“ o průměrných 53 %. Je to o polovinu více, než o kolik vzrostly průměrné ceny spotřebního zboží. Takže? Situace je bezmála neudržitelná a bylo by naivní se domnívat, že se něco podobného neodehraje a neodehrává i v Čechách, které je na dovozu náhradních dílů pro osobní vozy zcela závislé.

Daný růst cen až nad hranici 70 % se samozřejmě neodehrál jen v posledním období. Jde o trend posledních 10 let. Během tohoto období tak například zadní svítilny zdražily o 79 %, víko zavazadelníků o 73 % a zadních blatníků o 71 %. Kde se bere tento nepředstavitelný růst? V samotném mechanismu toho, jak ony náhradní díly vznikají. Například ony tři uvedené díly patří mezi ty tak zvaně viditelné, které si automobilky patentovaly. Tudíž je mohou dodávat jen automobilky a vyrábět jen firmy se souhlasem automobilek. A když sáhne motorista po neautorizovaném díle, hrozí mu, že automobilka neuzná garanci na celý vůz. Až po uplynutí většinou 5 let už může motorista zvážit svoji vlastní volbu, protože už skončila garance na ony vnější díly vozu.

Automobilky tak i touto cestou řeší svoje propady prodejů, stejně jako enormní výdaje na zelenou cestu. Kdo to zaplatí? Správná odpověď je: za A – motorista.   

Update cookies preferences