Slova v titulku nejsou nijak velkou nadsázkou.
Je tomu skutečně tak, v EU bylo prodáno vloni tolik aut, jako před dvaceti lety, tedy v roce 1993. Viníkem je hned několik faktorů – nedostatek konkrétních materiálů, nedostatek čipů a dalších dílů, covidová situace v Číně a nepředloženě silná fixace výrobců automobilů právě na dodavatele z této asijské země, stejně jako válka na východ od nás.
Bylo by nesprávné opomenout i nedostatečně rychlou reakci západoevropských automobilek na danou situaci, stejně jako přehnanou orientaci EU na elektromobily. Vše dohromady znamenalo, že vloni se podle Evropského sdružení výrobců automobilů v Evropě prodalo o 4,6 % méně osobních vozidel. Konkrétně 9 255 930.
Zajímavé je, že italský trh byl jedním z mála, kde nákupy vzrostly, a to o 21 %, ovšem z nižšího základu vinou předešlých propadů. Také ČR patří k zemím, kde byl zaznamenán meziroční pokles, a to o zhruba 7 %. O výhledu pro rok 2023 lze jen spekulovat, nicméně kvalifikované odhady hovoří spíše o stagnaci.