Trh s ojetými osobními vozy nezažívá nejlepší časy, což je odraz toho, co se děje na trhu s novými automobily.
A tím zásadním je nedostatek vozidel. A tak musí motoristé, kteří hodlají použité kusy kupovat, počítat s tím, že trh zažívá neblahé časy. Co to znamená? Poznatky loňského roku například ukazují na rostoucí počet kradených vozů, které se objevují na druhotném trhu.
Přinejmenším to vyplývá z poznatků carVertical na celkem 27 trzích Evropy, USA, Austrálie a Mexika. Společnost odhalila v dostupných databázích nabízených použitých vozidel celkem 1100 odcizených, nabídnutých ke koupi běžným motoristům. Tento trend je mimořádně nebezpečný. V nedávné minulosti kradené vozy spíše mířily na vzdálené trhy nebo se z nich stávali dodavatelé náhradních dílů. Nyní se objevují v nabídce jako ojetiny.
Více než 50 % zjištěných odcizených vozů bylo vyrobeno v letech 2014 až 2019. Ukazuje se, že nejoblíbenější vozidla zlodějů byla vyrobena v roce 2017 (9,7 procenta všech odcizených vozidel objevených na platformě pro kontrolu historie vozidel). Mezi značky, které jsou u zlodějů nejoblíbenější, patří: Mercedes-Benz (14,7 % všech odcizených vozidel), BMW (14,4 %), Audi (10,4 %), Ford (7,8 %) a Volkswagen (6,8 %).
V roce 2022 bylo přes platformu carVertical odhaleno více než 1,4 milionu poškozených vozidel nabídnutých k dalšímu prodeji. Nejvyšší odhadovaná částka za opravu ojetiny náleží Ferrari 812 Superfast s ohromujícím částkou 300 tisíc eur, kterou by musel případný kupec ojetiny zaplatit, kdyby si ji koupil. Celková hodnota škod zjištěných v loňském roce na ojetinách se odhaduje na téměř 5,1 miliardy eur. Pro srovnání, Forbes uvádí, že hodnota fotbalového klubu Real Madrid má hodnotu 4,75 miliardy eur.
Žebříček automobilových značek s největším počtem zaznamenaných škod vede Buick. Za poslední rok mělo 78,1 % vozů značky Buick záznamy o poškození. BMW se nachází na čtvrtém místě se 48,2 % modelů, u kterých bylo zaznamenané poškození.
Na české poměry bylo až příliš nízké číslo 15,2 %. U tolika zkontrolovaných vozů byl zjištěn podvod se stočenými kilometry. Česká čísla hovoří o zhruba 40 %. I když vezmeme v potaz optimističtější čísla ze 27 zemí, stále je faktem, že
statistiky odhalily, že za poslední rok byly tachometry vozů celkově stočeny o více než 7,4 miliardy kilometrů. Abyste měli představu, kolik je zhruba 7,4 miliardy kilometrů, máme jeden příklad: 1000 automobilů by rychlostí 100 km/h muselo jezdit nepřetržitě asi 8,5 roku, aby společně dosáhly tohoto nájezdu.
Podle poznatků platformy carVertical je největším rizikem nákup ojetého vozu, který byl vyroben v letech 2010 až 2013. U těchto automobilů existuje totiž největší pravděpodobnost, že budou mít stočené kilometry. Téměř u každého desátého vozidla, které bylo vyrobeno v roce 2011, byly zjištěny stočené kilometry. Jedná se celkem o 9,2 % všech vozidel. Vysoké riziko je i u vozů z let 2012 či 2013 (stočené kilometry má 8,6 %, resp. 7,9 % vozidel z daných let výroby). Nejčastěji jde o BMW řady 3, Volkswagen Golf a BMW řady 5. Je to přirozené, protože právě tyto ojeté vozy patří k nejžádanějším na trhu: BMW řady 3, Volkswagen Golf, BMW řady 5, Volkswagen Passat a Audi A4. Přičemž dominují tři barvy: černá (24,6 % všech vozů), šedá (20,3 %) a bílá (14,2 %), následované modrou (10,3 %).